Vildmarksleden i bjursås

Har inte varit runt hela leden på ett tag, men normalt så finns det ett bra vedförråd vid Flymyrkojan, den största kojan man passerar utmed leden, ungefär havlvägs runt. Här går det bra att övernatta, även om jag föredrar Ärtknubbens vindskydd med dess fantastiska utsikt!

Vid Fänriksbo, mitt emellan Flymyrkojan och Ärtknubben fanns det lite ved i början av sommaren. Vid knubben så brukar vedförrådet vara skralt sommartid, då veden brukar köras upp av snöskoterklubben om vintern. Dock så kan ju någon vandrare släpat upp lite grann, men stigen upp är jobbig som den där =)
Vid Trugbo, ca 8km ifrån Bjursås finns det i regel ved. Övernattning för 2-3 pers.

Vad det gäller rinnande vatten så finns en kallkälla någon km norr om Andersbotjärn (skyltad från stigen). Om man går medsols på leden så passerar man en större bäck innan Flymyrkojan med drickbart vatten.

Leden är bra uppmärkt (blått på träd/stenar) Dock så kan den bitvis vara otydlig i terrängen, främst i dom norra delarna, så man får hålla koll på markeringarna. Nyligen så gick Vildmarksloppet i terränglöpning runt leden, vilket borde ha bättrat på stigen en aning ;)
 
Låter helt fantastiskt 😀 Tack för att du tog dig tid att svara, nu har jag lite mer kött på benen. Tack ännu en gång.
 
På Ärtkkubben är det sparsamt med ved. Ett besök tidigare under sommaren visserligen men det är brant att släpa upp så troligen inga mängder där nu heller.
Gick hela leden för några år sedan, mycket trevligt på de flesta håll.

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.