Vildmarksbastu?

När jag var i norge med turistföreningen så gjorde vi en enkel vilmarksbastu med hjälp av att värma upp stenar i lägerbålet som vi sedan lade i ett tält. Med hjälp av att hälla vatten på stenarna fick man till en helt OK ångbastu för 30 personer.
Det jag funderar på är om man kan hetta upp stenarna med hjälp av ett par gasskök, så man slipper kalhugga en hel skärgårdsö om man t.e.x. är ute på paddeltur..... Eller att man kan basta trots eldningsförbud som ju råder ganska ofta under sommaren.
Har man ett lite kupoltält eller bygger "en liten bastu" av en pressening så borde man kanske inte behöva så många glödande stenar.
Nån som har testat? Antar att det går åt en hel del gas?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är du säker?

Om man ställer t.ex. 2 kök under en bunt med stenar som ligger på ett galler strax ovanför lågan. Man lägger även nånsorts flamsäker isolering ovanför stenarna för att hålla kvar värmen medan man kör köken.
Enligt tylös hemsida är deras bastuagreggat på 6 kW och enligt primus så är deras kök på 3 kW. Så 2 kök borde motsvara ett bastuaggregat... Borde alltså gå bra att hetta upp lite stenar som kan ge en ångbastu med denna konstruktion?
Man skall nog dock inte köra det hela inutit ett tält p.g.a. risken för kolmonooxidbildning... Men stenarna i en lägereld fungerade alltså utmärkt. Men man måste ju då flytta dem från elden in i tältet om man inte är helt säker på att elden är helt släckt.

För att värma upp inuti ett tält krävs att den värme som tillförs är större än den som läcker ut. En vanlig bastu brukar man väl isolera väggarna på för att den inte skall tappa värmen? Alltså torde det behövas högre effekt i ett tält än i en vanlig bastu.

Japp.. Fast tanken var att använda sig av ånga istället för luften som "värmebärare" Mycket effektivare, även om det blir en lite annan typ av bastu.

Jag tror inte heller att gaslågor kan hetta upp stenar så bra att det går att basta med dem.
Det krävs ju en ganska ordentlig eld och hyfsat stora stenar för att det ens ska funka MED eld och stenar - jag misslyckades själv förra hösten med att få igång en bra bastu i ett tremanstält, och då var stenarna ändå glödgade (men förmodligen för små och för få).

Vad gäller effekten så går ju hela effekten åt till att värma upp bastun i ett bastuaggregat, och fortsätter dessutom efter att man har hällt på vatten.
I ett gaskök kommer en stor del av energin gå åt till att värma upp luften runt köket och stenen långt innan du ens har börjat basta, och så fort du tar bort stenen från lågan kommer aggregatets effekt att vara exakt noll kilowatt.

På sin höjd tror jag att man kan få varmt och ångigt tält, men det kan man ju få genom att stormkoka vatten i kastrull :)

teoretiska gissningar....

Fast med en ganska rejäl brasa lyckades vi få en mycket bra ångbastu för 30 pers i en kåta.... Den mesta ångan var ju hela tiden ovanför våra huvud eftersom vi satt ner på marken. Det gick inte att stå upp för att det blev alldeleses för varmt. Fast vi fick ju lyfta in varma stenar då och då.. Jag tycker man kan rekommendera detta ialla fall. fast om man har ett tält med "lägre profil" en än kåta så bör man nog se upp så inte alla måste fly ut för att det blir för varmt när man häller på vatten.....

Braskaminerna har (enligt uppgift) en effekt på runt 7 kW med ca 75% verkningsgrad.... Ett rejält lägerbål är kanske lite drygt dubbelt så kraftigt.... Men jag tror att verkningsgraden för att värma stenar i ett lägerbål är väldigt mycket sämre än verkningsgraden i en modern braskamin (annars för tillverkarna av dessa skämmas.
Så om man, med bra isolering ovanför stenbädden, kan få en verkninggrad på kökens värme på lika mycket som man får med stenarna liggande i ett lägerbål, så borde 4-5 gasolkök som jobbar järnet teoretiskt kunna värma upp stenar lika bra som ett hyfsat rejält lägerbål...
Det är ungefär 3 gånger så mycket energi i gasol som i torr ved (per viktenhet).... Så det går nog åt mååånga gastuber och blir en jädrit dyr bastu om det skulle funka ;) Tror inte jag tänker testa.. Ialla fall inte när gasen kostar 89:- för 450 gram.

En gasolgrill har förresten en effekt på drygt 10 kW. Den värmer väl upp sina ca 2 kilo stenar till glödande ganska lätt?

Kanske är det effektivt att släpa med ett par påsar briketter och värma stenarna med i kombination med elden. Briketter innehåller mer än dubbelt så mycket energi än ved per volymenhet. Fast de kanske är för "långsamma"

Det blir nog förhoppningsvis läge att test i höst...Jag kanske återkommer med resultat. Det troliga blir nog att det blir ved (+ kanske lite briketter) som får stå för uppvärmningen)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips