Vilda hundar?

Åker man ner till Medelhavet (Spanien, Grekland osv) så stöter man ibland på vilda hundar.

Finns det vilda hundar i Sverige?

Vad är definitionen av "vilda" hundar? Det finns i alla fall en massa lösspringande hundar, som utan kontroll biter både människor och andra djur.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Källa på det? Jag tycker att du överdriver problemet. Jag hittar bara hyfsat ny amerikansk statistik: http://graceblogg.wordpress.com/2010/12/11/new-dog-bite-study/ (jag har för mig att vi har nånstans strax under 1 miljon hundar i Sverige nu).

"*Now, note that there are 77.5 million owned dogs in the US — that means that .4% of dogs will be involved in an incident that requires an ER visit and .01% will be involved in an incident that involves an overnight stay. So with that many owned dogs, only 1 out of 10,000 will be involved in an incident that would require a hospital stay each year. So dogs are incredibly safe.

Also, according to the study there were more than 30 million emergency department visits a year, and nearly 3 million hospitalizations – so about 1% of all ED visits and .3% of hospitalizations are from dog bites."

Vad är definitionen av "vilda" hundar? Det finns i alla fall en massa lösspringande hundar, som utan kontroll biter både människor och andra djur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips