Vikter på Fjällräventält.

Jag blir inte klok på Fjällrävens viktangivelser, kan någon förklara.
Och, ja jag funderar på ett Hilleberg så den debatten tar vi inte i denna tråden.

När jag jämför vikterna ser dessa ut såhär:
2-personers- Akka 3350g, Skule 2800g och Akka Shape 2450g.
3-personers- Akka 3650g, Skule 3050g och Akka Shape 3350g.

I falle tmed 3-personers så är Skule lättast men bland 2-personers är Shape lättast.
Jag ringde Fjällräven idag o talde med en trevlig person som hävdade att vikterna stämmer, men kunde inte riktigt övertyga mig.
Kan någon tala om vad ett 2-personers Shape väger i verkligheten, helt komplett?

Jag återkommer o talar om vilket Hilleberg vi köpte ;-)

Din skepsis

är nog så grundad....
Uppgiven, kombinationsvikter som om stänger och pinnar skulle lämnas hemma, m fl trick som FR tagit till för att få hög vikt att redovisas i lägre poster...smålöjligt, javisst men framföralt ger den en obehaglig smak och riktningen blir lätt en annan... Jag har ett par FR tält som är bra, men tunga och används följaktligen inte till vandring....Numera vänder jag blicken åt andra håll när det gäller tält, trots allt har jag en bra våg själv....
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vikterna är redovisade inkl allt, om dom sedan drar av något vet jag inte.
Frågeställningen var ju om någon vet vad ett Akka Shape R/S 2 väger.
Jag finner det otroligt att det är lättare än ett Skule i 2-personersvarianten men inte i det för 3.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips