Vikt primus omnifuel.

Knepig viktjämförelse då kök utan tank inte fungerar alls. Totalvikt med bränsle torde vara intressantare, givetvis varierande med hur stor flaska man kör med. YMMV

Viktjämnförelsen var mellan mitt himalaya omnifuel och det vanliga omnifuel som säljs idag, då jag har märkt att slang med ventil är en rejäl klump så har jag funderat på att byta ut slangen till den nya modellen som bör väga mindre, någon som vägt?
I övrigt så gillar jag omnifuel skarpt, bra mycket bättre än mitt gamla nova.
 
@sooman

Jag har ett Primus Himalaya MFS sen typ 13 år. Det har varit mycket driftsäkert och robust. Ett utmärkt kök speciellt på vintern. Varför söker du just ett sådant? Har det inte kommit bättre kök sedan dess? MFS har ju en ganska stor svaghet i bränslereglaget. Att småkoka är SVÅRT. Reglereringar kommer lite efter eftersom reglaget sitter på flaskan. I tilägg så är det väldigt nära mellan fullt flås och avstängt.


Anders
 
Är det utan reglernål vid brännhuvudet så är det svårreglerat vid vätskematning - punkt.

Olika pumptryck i bränsleflaskan kan inte simulera vad en reglernål gör med gasflödet kort innan munstycket då reglernålens egenskaper bestäms mycket hur tryckfallet är över just reglernålen med bränslet i gasform medans tryckfallet över den slutliga munstycket är betydligt mindre och går från 'liten låga till mer än fullgas' mellan 0.1 - 1 Bar ungefär.

Gaskranen på campingasoltuben gör samma jobb med strypning (så länge det är i gasform) och stor tryckfall vid gasoldrift och vid mycket varm väderlek kan du ha 5-8 Bar i tuben men slangen mellan gaskranen och brännaren fortfarande ligger på ca 0.7 Bar för närmast full fart.

När man försöker reglera massaflödet av flytande bränsle med samma kran som med gasol så är mängden flytande bränsle som skall passera i storleksordningen 1/180-del av volymen gasol i gasform vid samma brännarfart. Vilket gör att hålet i kran måste vara mikroskopisk liten i jämförelse i läget när den släpper igenom gas - detta gör också att slangens fjädringsegenskaper blir betydande vid små tryckändring och ger fördröjningseffekt, vilket inte märks alls med gasol-gas och 180 ggr större volymflöde. Det är också därför som man får 'allt eller inget och med fördröjning' när man försöker reglera flytbränslet redan vid bränsletanken medan reglernålen vid brännaren hanterar ca 280 ggr större volym vid 300 grader varm bränslegas för samma brännarfart och detta gör att man får god reglerdynamik mellan nästan ingen fart alls och full fart om brännaren hanterar det (vilket Omnifuel inte gör speciellt bra enligt min åsikt om man vill ha sjudningsfart på elden)

I mina ögon så tror jag Primus Himalaya-brännare med reglernål i brännarfoten (finns det ??) skulle fungera bättre vid lågfart än dagens Omnifuel då det finns en viktig sak som talar för det och det är brännplåten har betydligt mindre spalt mellan plåten och koppen vilket gör att flammhållarfunktionen fungerar betydligt bättre och bränsleångan inte späds ut i samma utsträckning vid låg och mellanfart som det gör med dagens Omnifuel med bara den lilla måltavlan i mitten till brännplåt

- som Omnifuel fungerar idag så går den på tok för magert vid låg och mellanfart, flamfrontshastigheten är låg för att bränslegasen är så utspädd i luft och saknar flammhållarfunktion och eldslågan hinner nätt och jämt brinna in sig mot mitten efter koppkanten när bränsle-lufthastigheten har sjunkit tillräckligt i periferin och vill gärna blåsa ut sig vid minsta pust utifrån och först vid nära fullfart så blir proportionerna rätt mellan bränsleånga och luft och mycket stabilare eld som också tål vind utifrån. Vid riktigt låg fart - ungefär vad som krävs för småkok under lock - så brinner det bara under brännplåten och lågorna når inte koppens kanter - koppen svalnar och gastillverkningen av flytbränslet stannar av och köket slocknar eller börja puffa med brinnande vätska i gula bollar precis som för tidigt öppnande av kran vid förvärmningen.

Omnifuel är idag som en mycket hårt trimmad V8 med skittaskig tomgång och motorstoppar gärna för att vid fullvarv värma 1 liter vatten på minst antal minuter i jämförelse med andra kök. Det är en dragracer i köksvärlden och därför är det ingen kök för småputter i gryta under lock och långkok hur mycket man än skulle vilja och trots att den har 'gaspedal' (reglernålen vid brännaren)...
 
Jag har ett Primus Himalaya MFS sen typ 13 år. Det har varit mycket driftsäkert och robust. Ett utmärkt kök speciellt på vintern. Varför söker du just ett sådant? Har det inte kommit bättre kök sedan dess? MFS har ju en ganska stor svaghet i bränslereglaget. Att småkoka är SVÅRT. Reglereringar kommer lite efter eftersom reglaget sitter på flaskan. I tilägg så är det väldigt nära mellan fullt flås och avstängt.


Anders

Hej Anders!

Efter lite undersökningar har jag kommit fram till liknande slutsatser. Det har säkert kommit bättre men som väldigt mkt som produceras nu är sparas det in på detaljer, metall byts mot plast osv. Därför kände jag att det kunde vara bra att gå tillbaka i tiden så att säga. Sen gillar jag att köpa andrahand.

Just att det inte direkt går att småputtra är ju inte så smidigt. Jag kanske inte behöver ett riktigt expeditionskök till det jag tänker göra. Verkar som att snösmältningsförmåga står högt upp på listan för EX köken o det tänkte jag inte syssla med. Däremot vill jag ha Multifuel möjligheten. Alla dessa kompromisser :)

Ngn som har tips på ett pålitligt kök?

Jag ska paddla från Niemisel via Råneälven ut i Bottenviken över till finska sidan ner till Södra Kvarken o över till SVerige vid Umeås skärgård för att sedan paddla till Ingarö där jag bor...

Hepp!
 
Ngn som har tips på ett pålitligt kök?

Jag ska paddla från Niemisel via Råneälven ut i Bottenviken över till finska sidan ner till Södra Kvarken o över till SVerige vid Umeås skärgård för att sedan paddla till Ingarö där jag bor...

Hepp!

Du skall ju inte bära på det så då är väl Optimus 111 av någon variant ett bra alternativ? Finns begagnat att köpa även om jag kan tycka att det är väl höga priser...
Själv så har jag för avsikt att så småningom skaffa Optimus Hiker+ som vinterkök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
alven Vikt vs prestanda Kök och brännare 4
heffaklumpen Vikt nörd Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.