Vettig ramsäck

Hej,

Jag har fått i uppgift att hitta en prisvärd, tålig ramryggsäck till en 175 cm lång man.
Jag tror 70-90 liter är lagom storlek och det enda jag hittat är Haglöfs Alaska och Saccis Ryggsäck 2000.
Vill inte gärna gå upp till Bergans eller Norrönas mångtusenkronors jättesäckar.

Åsikter om Haglöfs och Sacci och framför allt fler tips...???

/Mikael

granbom; sa:
Hej,

Jag har fått i uppgift att hitta en prisvärd, tålig ramryggsäck till en 175 cm lång man.
Jag tror 70-90 liter är lagom storlek och det enda jag hittat är Haglöfs Alaska och Saccis Ryggsäck 2000.
Vill inte gärna gå upp till Bergans eller Norrönas mångtusenkronors jättesäckar.

/Mikael

Kolla in http://www.friluftsvaror.se/varor/ryggsackar.htm!!!! De har Haglöfs Skarja för 1195! Den är på 60 liter och med en packpåse undertill så har du världens klassiker. Med tanke på hur åldriga Skarjor man ser i fjällen så behöver du inte fundera på ny rygga de närmaste decenierna. Jag funderar på att köpa en själv faktiskt, fastän jag har en Alaska.

Mvh
Peter P.

LK 70 m.fl.

Varför inte en LK70, de finns nya för 450:- (www.surplus.se)

Haglöfs ramsäckar verkar sälja ut och finns rätt billigt Skarja 600:- och Alaska 1000:-
(Äventyrsbutiken Värnamo).

Sen finns alltid Norröna, Bergans och Sacci´s olika modeller men då kostar det också därefter.

Aha!
Den på friluftsvaror ser intressant ut och jag har t.o.m. möjlighet att se den live i butiken i Mölndal. Med en vattentät packsäck under blir den nog ett bra alternativ.
Kanontips, Tack!

Har noterat annonsen på fjällrävensäcken men vill helst ha tag på nåt nytt (Det ska bli en present).

Fler bra tips...? eller är ramsäcken en utdöende livsform... :)

/M

granbom; sa:
Aha!
Den på friluftsvaror ser intressant ut och jag har t.o.m. möjlighet att se den live i butiken i Mölndal. Med en vattentät packsäck under blir den nog ett bra alternativ.
Kanontips, Tack!

Har noterat annonsen på fjällrävensäcken men vill helst ha tag på nåt nytt (Det ska bli en present).

Fler bra tips...? eller är ramsäcken en utdöende livsform... :)

/M

Jag tror Haglöfs fortfarande säljer sin packsäck, liknande den som sitter undertill på Alaskan.

Fjällräven har väl en (extern-)rams variant av Råstu.

(extern-)ramsäcken är utdöende i butikerna och hos tillverkarna. Går du i fjällen utanför stuglederna är det ungefär 50/50 mellan "klassisk" ramryggsäck och modernare "anatomiska" ryggsäckar. Undrar just när tillverkarna skall inse de. De är väl inte så mycket ute i naturen kan jag tänka. :)

Mvh
Peter P.

granbom; sa:
Hej,

/Mikael

Inte Saccin, säcken och ramen är i och för sig välgjorda och sköna att bära men...egenvikten ligger på nästan 6 kilo!!!

Alaskan, det enda negativa jag känner till är att ramen är lite vek, nitarna som håller ihop den kan gå sönder, har hänt flera kompisar flera gånger...

Norröna är kanske lite dyrare, men den klassiska rammodellen (före synkroflex) borde man kunna hitta lite här och där till ett lägre pris.

//J

joru; sa:
Norröna är kanske lite dyrare, men den klassiska rammodellen (före synkroflex) borde man kunna hitta lite här och där till ett lägre pris.
//J

På naturkompaniet på Östra Hamngatan t.ex.. Har tidigare i sommar sett en Beito av den gamla modellen hänga på en vägg där. Skulle tro att den finns kvar. Är man intresserad av en sån (och inte vägrar handla på naturkompaniet av principskäl) kan man nog förhandla sig till en hyfsad rabatt på den.

pal2; sa:
Kolla in http://www.friluftsvaror.se/varor/ryggsackar.htm!!!! De har Haglöfs Skarja för 1195! Den är på 60 liter och med en packpåse undertill så har du världens klassiker. Med tanke på hur åldriga Skarjor man ser i fjällen så behöver du inte fundera på ny rygga de närmaste decenierna. Jag funderar på att köpa en själv faktiskt, fastän jag har en Alaska.

Mvh
Peter P.

Haglöfs har lagt ned tillverkningen av Skarja, en av de bästa säckar som gjorts, så vill man ha en får man skynda på. Butiken i Mölndal hade inga, men idag var jag i Friluftsvarors butik i Malmö och där fanns de kvar och kostade dessutom bara 995:-!!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg