Ventilerad ryggdel plus/minus?

Fler och fler mindre ryggsäcksmodeller har ventilerad rygg av typen mesh som spänns ut av en alu/kompositprofil. Tanken är förstås att öka komforten i form av mindre svettkänsla. Uppenbar nackdel blir samtidigt att ryggan blir bökigare att packa samt att lasten kommer längre ut från kroppen.

Ni som har erfarenhet av dessa säckar, har ni lust att delge era synpunkter, upplevda fördelar och nackdelar? Vidare, kanske viktigast, skulle ni köpa en liknande ryggsäck igen?
 
Jag hade en Osprey Atmos 50 hemma som fick vända på en femöring. Det bananformade packutrymmet var svårt att packa effektivt så fort man ville ha ner nåt som inte var formbart.
 
Håller med föregående talare. Jag har en 30-liters Osprey som det faktiskt är svårt att packa smart i. Men den är otroligt skön på min rygg åtminstone! Den är helt underbar för en dagstur på fjället när man inte tar med sig för mycket, men annars blir den svårpackad. Nu använder jag den främst som ryggsäck till och från skolan och det är väl iofs lite synd (trots att jag slipper verkligen svett till stor del.) För den är klart bättre än så.

/Emil
 
Vaude Bike alpin air 30+5

Jag håller nu på att cykla/använda in denna typ av luft spalt ryggsäck. Jag har tills nu inte funnit några svårigheter med den. Den sitter jätte bra på ryggen, jag kan komma in i säcken uppifrån eller nerifrån. det är lätt att hålla ordning i den. Jag har ingen som helst längtan att gå tillbaks till utan luft. Mitt andvändnings område är cykling vardag lite tur vandring.
 
alven; sa:
Jag hade en Osprey Atmos 50 hemma som fick vända på en femöring. Det bananformade packutrymmet var svårt att packa effektivt så fort man ville ha ner nåt som inte var formbart.

Intressant, har funderat på en 70 liters Osprey Aether med deras AirScape-system. Personalen på Playground i Stockholm var närmast lyriska över Ospreys säckar.
 
tigertamjaren; sa:
alven; sa:
Jag hade en Osprey Atmos 50 hemma som fick vända på en femöring. Det bananformade packutrymmet var svårt att packa effektivt så fort man ville ha ner nåt som inte var formbart.

Intressant, har funderat på en 70 liters Osprey Aether med deras AirScape-system. Personalen på Playground i Stockholm var närmast lyriska över Ospreys säckar.

Jag äger en Aether 70, och måste säga att jag är jättenöjd.
Angående att den är svår att packa så kan jag förstå problemet, bågen i topen som håller packningen från huvudet är lite ivägen, men skulle inte vilja va utan den heller.
Packar in sovsäck och tält underifrån också..

Men det är klart det kan vara lite svårt att få in en knökfull matkasse.. eller ut för den delen, om den ligger fel.
 
Olika erfarenheter således. Den minskade flexibiliteten (packutrymmet) uppvägs av upplevd komfort.

I jakten på en ny mindre allsidig dagrygga (20-25 liter lagom för digitalkamera, videokamera, laptop, dricka, några böcker och förstärkningsplagg) slås jag av hur differentierade ryggsäckarna har blivit. Förutom de typiska komboryggorna som Osprey Focus, Patagonia Lightwire, Everest 25 Travel, Burton Monitor och Gregory Rambler börjar jag snegla lystet på sommarsäckarna Osprey Talon 22/Stratos 24 och Gregory Iso/Icarus såväl som vintersäckarna Osprey Switch och Bergans Mountain guide. Vintersäckarna borde vara lättast att räkna bort, men en tvådelad ryggsäck kan väl vara allsidig även på sommaren?

Jag gillar alla tre kategorier och har svårt att bestämma mig för vilken typ som är bäst för mina behov. Kanske lika bra att hänga med i utvecklingen och köpa tre säckar?
 

avslutad210712

Gäst
tigertamjaren; sa:
alven; sa:
Jag hade en Osprey Atmos 50 hemma som fick vända på en femöring. Det bananformade packutrymmet var svårt att packa effektivt så fort man ville ha ner nåt som inte var formbart.

Intressant, har funderat på en 70 liters Osprey Aether med deras AirScape-system. Personalen på Playground i Stockholm var närmast lyriska över Ospreys säckar.

Vi har Osprey Crescent/Luna och nackdelarna som jag än så länge upplevt med säckarna är två.

Bananformen till att börja med är ett problem om man vill packa ner långa saker och om man vill ha dem nära kroppen och mitt på i sidled räknat tex pga tyngden. Eftersom jag vill packa allt i säcken så innebär det även tältstängerna och de tillhör den kategorin. När det gäller tältstänger så kan man lösa det på många olika sätt tex genom att packa dem utanpå säcken liggandes ovanpå topplocket eller genom att sticka ner dem i ena sidofickan. En fördel med bananformen är att jag kan packa mina bensinflaskor långt ner i säcken nära kroppen och eftersom Ospreyn har en vertikal dragkedja (110 liters varianten har faktiskt en på varje sida) så är de fortfarande lätta att komma åt. Kan också nämna att det inte är någon omöjlighet att få ner stängerna i säcken om man packar dem åt ena sidan och sen kompenserar man viktförskjutningen med tex bränsleflaskorna åt andra hållet.

Den andra nackdelen beror också lite på just bananformen och det är att om man inte är noga med hur man packar topplocket så har det en tendens att slå i bakhuvudet. Ser man bara till att inte ha en bränsleflaska (eller något annat hårt) liggande närmast huvudet och att man spänner åt banden så topplocket dras från huvudet så är det egentligen inget problem. Kan nämnas här också att det går att bära både bränsleflaska, kök och kastruller i topplocket utan att det slår i huvudet om man bara är noga med hur man spänner bandena som håller topplocket. Har testat men förkastade det inte så mycket beroende på Ospreys topplock som att det var opraktiskt att ha ett tungt topplock slängandes när man skulle in i säcken.

Skulle jag då köpa en ny Osprey alternativt rekommendera den till någon annan? Om jag köper en ny mindre, lättare säck så ligger en Aether än så länge högst upp på listan över de säckar jag funderar på och det just pga bananformen vilken gör att tyngdpunkten kommer nära kroppen. Kompressionssystemet som Osprey har fungerar riktigt bra när man efter närmare två veckors vandring börjat göra slut på maten som tar plats. Ärligt talat var jag lite skeptisk till just det när jag köpte säcken och tyckte att det kändes lite som en detalj för att locka prylgalna vandrare. En annan sak som jag var lite skeptisk till var att axelremmarna ser klena ut och jag var lite rädd att de inte skulle räcka till men det var absolut inga som helst problem med den biten. I övrigt är bärkomforten mycket bra och säcken rekommenderas.

Liten utvikning från ämnet nät i bärdelen :)
 
Efter att ha köpt ryggsäcken (Osprey Aether 70) tycker jag inte att det verkar vara några större problem att packa den, men jag har förvisso inte hunnit packa den skarpt än. Kanske är Crescent- och Luna-serierna med de bananformade ReCurve-stagen mer svårpackade än Aether som har rakare AirScape-stag?

Tjoflöjt!
 
tigertamjaren; sa:
Efter att ha köpt ryggsäcken (Osprey Aether 70) tycker jag inte att det verkar vara några större problem att packa den, men jag har förvisso inte hunnit packa den skarpt än. Kanske är Crescent- och Luna-serierna med de bananformade ReCurve-stagen mer svårpackade än Aether som har rakare AirScape-stag?

Kanske har det delvis med storleken att göra, antar att 70-literssäcken bl a har växt i diameter. Det borde ju underlätta. På den 50-liters jag testade var det ibland svårt att få ner saker (t ex en hårt komprimerad sovsäck, som var för tjock helt enkelt) förbi mitten på bananen. Särskilt om det redan var något i ytterfickan. Men det beror ju på vad man har för prylar. Min nuvarande sovsäck hade säkert gått lättare att få ner.

En annan grej som jag inte gillade var att hela konstruktionen kändes lite strykkänslig. Jag tillhör kategorin som tenderar att misshandla mina prylar genom att tappa dem, sitta på dem och trycka in dem i bagagefack på tåget. Etc. Kanske tål konstruktionen det, kanske inte. De varnade i alla fall för det i instruktionerna (men de brukar å andra sidan vara överdrivet konservativa). För min blev det en mer traditionell och robust design i form av en BD Shadow. (som nu evt byts mot nåt lättare :))
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.