Vem får äta?

Det kommer en ny sorts ostron på västkusten.
De nuvarande, klassiska hör till markägaren Men vad gäller för de nya japanska, de borde ju klassas i nivå med "mördarsniglar" om de hotar våra "svenska" ostron och då gör vi ju mark ägaren en tjänst när vi äter upp "parasiterna", dvs den nya ostronsorten.
Se artikel http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=420792
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tror inte det...

Nä jag fegar ur på att testa det!
Skyller på att jag bor för långt från Västkusten för att testa, bor i Eskilstuna (Phui, där klarade jag mig!). men finns det inga modiga, dykande medlemmar på västkusten som kunde testa?
Jag lovar att skicka en sockerkaka med en fil i om det går åt skogen...
 
Man skulle ju kunna plantera ut sina egna patenterade ostron (genetiskt modifierade så att man kan spåra dem),sedan kan man åtala alla markägare som plockar dem.
 
Då blir man nog själv blir åtalad för att ha satt ut genetiskt modifierade organismer utan tillstånd.
 

Avslut090305

Avslutat
Ang. ostron

Njuter av ostron så ofta jag kan och skulle nog plocka om tillfälle bjöds. Visst bör man tar kontakt med ägaren och frågar först. Men anser även att någon form av uppmarkering borde göras om ägarna bedriver en ekonomisk verksamhet och vill freda beståndet innom ett område. Förstår inte varför rättsläget måste vara oklart tills dess någon lagförts och domstolen uttalat sig? Vad som gäller borde kunna fastställas genom en tolkning av berörda myndigheter!
Minns hur jag som barn plockade hinkvis med fullmatade blåmuslor på västkusten som vi sedan kokade och åt. Helt underbar mat men kanske var även det ett lagbrott?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Rättsläget är inte alls oklart. Det är bara sedvanligt journalistiskt trams. På allmänt vatten är fisket fritt för svenska medborgare. Svenska medborgare har även rätt till visst fiske på enskilt vatten längs kusterna och i de stora sjöarna. Fisket efter ostron på enskilt vatten är dock förbehållet innehavaren av fiskerätten. Plocka blåmusslor får man göra , så det behöver du inte oroa dig för. från legal synpunkt i alla fall.
 
Rättsläget är inte alls oklart. Det är bara sedvanligt journalistiskt trams. På allmänt vatten är fisket fritt för svenska medborgare. Svenska medborgare har även rätt till visst fiske på enskilt vatten längs kusterna och i de stora sjöarna. Fisket efter ostron på enskilt vatten är dock förbehållet innehavaren av fiskerätten. Plocka blåmusslor får man göra , så det behöver du inte oroa dig för. från legal synpunkt i alla fall.

Fritt fiske med handredskap då va? Du får ju inte börja tråla eller sätta ut laxfällor hur du vill :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.