Vektoriserad karta vs. rasterkarta

I en tidigare tråd i detta forum diskuteras för- och nackdelar med de olika lösningarna GPS-plotter (typ Garmin 60C) med Friluftskartan och handdator med kartprogram (typ Fugawi) med t.ex. Gröna kartan.
Jag står nu inför samma val, och jag känner att jag har rätt klart för mig vad de olika alternativen presterar hårdvaru- och programmässigt. Men själva kartorna? Vad har ni för åsikter om vektoriserade kartor/sjökort (Friluftskartan/Blue chart) kontra rasterkartor (t.ex BSB-sjökort)? För- och nackdelar?

Friluftskartan går inte att jämföra samma vecka (eller år, mao i mitt tycke urdålig), med tex blå/gröna kartan eller skannade fjällkartor, har däremot ingen erfarenhet av bluechart men väl av bsb-kort, bra med dessa är att dom är identiska med papperskorten
/Runar

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du vill ha en skämdump från gpsen (60cs) över ett visst område för att se hur bluechart ser ut där du tänker använda det så är det bara att säga till.
En del tycker att det är störande med dom gula prickarna som betyder exposed rock, sök här på forumet på "majs-sallad"
Raster korten är ju en exakt kopia av papperskort, och dom antar jag att du redan har sett.

Ska kartan ses på PDA är Fugawi med BSB kort utmärkt, förutom att Soltek är urdålig(a) på att tala om när årets utgåva kommit för ett visst område.

Man kan också ladda ned sjökort från Lantmäteriet, men det är fullständigt skrattretande dyrt. Räkna med flera tusen kronor för ett område likla stort som ett vanligt papperskort.

Båda dessa är naturligtvis lika medd papperskortet.

Blue chart har tidigare angivna nackdelar. Som säkerhetsbackup är det dock bra eftersom garmingpsen tål väta, batterierna håller länge och du kan ske skärmen (kanske med läsglasögon) i alla belysningsförhållanden.

Är du ute efter en handhållen färgplotter på sjön rekommenderar jag Raymarine RC400 istället för PDA. Navionics sjökort är mycket lättare att läsa under gång än Bluechart, men det finns en del felaktigheter och brister, som t ex att den skalnivå där tre- och sexmetersdjupkurvor anges varierar runt kusterna. Det går snabbt att zooma ut och in och att panorera. Mkt lättanvänd.

RC400 överlever bara några timmar utan 12 volt in, den drar tio watt med full bakgrundsbelysning (i dagsljus behöbvs ingen bakgrundsbelysning alls så länge skärmen inte är i skugga). Med NiMH i den och solcellspanel går det bra även om man inte har tillgång till ström.
[Ändrat av jonasolof 2005-09-09 kl 10:21]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips