Ved i vindskydden på Omberg?

Hej!
Tänkte ta en liten helgtur runt Omberg i Östergötland nu till helgen. Så jag undrar om det är någon som vet om det finns nån form av ved i vindskydden där? Man vill ju kunna grilla sig en korv och värma sig innan man slocknar.

Är väldigt tacksam för svar innan helgen!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För två år sedan fanns det inte :) (svaret avser toppen, utsikten)
Ta med egen om du inte vill chansa.

För att vara en välbesökt vandringsled/ slinga så är den inte så vidare välskött med ved eller soptunnor m.m. Det är även naturreservat så att samla lite ved i skogen gillas inte. Jag gick där i somras och jag har aldrig varit med om en terräng som har så mycket fästingar, det är rekord i fästingplock på min hund med över 70 st som bitit sig fast..! Då har jag inte räknat med alla som jag plockade bort som bara kröp i pälsen, så ska jag dit igen så får det bli på vintern:)
Nu hade jag mitt vedkök och det funkade kanon, lite nedfallna pinnar och grenar tog jag vare sig man får eller ej och kräver man inte en stor lägerbrasa så är ju vedköket helt perfekt att elda i.

Tack för de snabba svaren!
Blir nog att låta en extra tjock tröja ta korvens plats i ryggsäcken verkar det som.

Är det mycket fästningar även så här tidigt på säsongen?

Dennis: Såg att Kolmården var lite av en hemmaplan för din del! Skulle du rekommendera de istället för Omberg? Och isf vilket ställe skulle kunna vara en bra startplats på en lagom helgtur? Jag vill bara ut i naturen och kan ju helt klart byta vandringsplats.

Vandrarens tankar

Att vandra runt omberg ger många fina utsikter över Vätterns blåa vatten. Jag valde att vandra hela sträckan runt omberg på en dag, det kan vara lite tufft, men är ett alternativ om man vill sova någon annanstans än i skogen. Kolmården skogarna har mera vildvuxen skog med tätare skog och en mera trolsk stämning. Läs gärna mer om sträckorna i kolmården och omberg på min hemsida som tar upp det mesta gällande vandring i östergötland www.vandringsleder.n.nu

Ved på Omberg

När jag har varit på Omberg har det funnits ved både vid vindskyddet vid Stocklycke hamn och det vindskyddet söder om berget, det som ligger utmed vägen från turisthotellet mot Ellen Keys Strand.

Är ganska säker att dom har det, men jag tror man kan kolla med naturum på Omberg (finns väl kvar va?).. Annars är det väl bara att ta med sig ett bensinkök & grilla över lågan! ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips