Veckas norsk vildmark sökes!

Hej!

Jag planerar med min kompis sommarens vandring och tänkte passa på att be utsidans expertis om hjälp. Vilka storslagna och orörda platser finns i Norge?

Vi vill vandra ungefär en vecka (ca 20 km/dag) i så storslagen och orörd fjällmiljö som möjligt. Vi är båda vandringsvana och har vandrat både utomlands och i Sverige. Förra sommaren blev det fantastiska sju dagar i Sarek genom Rouhtesvagge och Rapadalen. Om det finns något Sarek-likt, med vildmark och höga fjäll, i Norge vill vi dit.

Vi har kikat lite på Senja i Nordnorge, men det verkar vara lite kort för en veckas vandring.

Tar tacksamt emot alla möjliga och omöjliga förslag.

/Mattias
 
Vi var till Senja förra året, den längsta turen ni kan gå är Senja på langs, plus extraturer naturligtvis - inte alls så ödsligt som Sarek, minst ett par vägar som ska korsas.
I allmänhet är fjällen mindre ödsliga i Norge än i Sverige, mitt tips är att kolla på nationalparker, i synnerhet norröver där det mest är lokalbefolkningen som går.
 
Hej!

Jag planerar med min kompis sommarens vandring och tänkte passa på att be utsidans expertis om hjälp. Vilka storslagna och orörda platser finns i Norge?

Vi vill vandra ungefär en vecka (ca 20 km/dag) i så storslagen och orörd fjällmiljö som möjligt. Vi är båda vandringsvana och har vandrat både utomlands och i Sverige. Förra sommaren blev det fantastiska sju dagar i Sarek genom Rouhtesvagge och Rapadalen. Om det finns något Sarek-likt, med vildmark och höga fjäll, i Norge vill vi dit.

Vi har kikat lite på Senja i Nordnorge, men det verkar vara lite kort för en veckas vandring.

Tar tacksamt emot alla möjliga och omöjliga förslag.

/Mattias

Vet inte hur det räcker till en veckas vandring...men tar man några toppar så kan ni nog säkert vandra på rätt ordentligt i Lyngsalperna öster om Tromsö.
Här är någon som har beskrivit det lite:
http://inivildmarken.se/nordliga-vildmarker-del-2/
 
Börgefjell eller Rago

Hej

Har varit på tur i två områden som borde uppfylla kraven. Det ena är Börgefjell i mellannorge (precis där Jämtland och Lappland möte på svenska sidan) och det andra är Rago, rakt väster om Padjelanta.

Bägge områdena är väl gränsfall tillräckligt stora för att "räcka till" för en hel veckan tur med 20 km per dag. Men det gå i bägge fallen att förlänga turen på svenska sidan. Framför allt i Rago där det är mycket trevligt att förlänga turen med en sväng in i västra Padjelanta.

/ Stefan
 
Hej
Det finns många ställen i Nordnorge som jag tipsat om förut.
I mellan Norge är som redan nämnts Børgefjell. Speciellt den sydöstra delen lär vara vildmarkslik.
I Nordnorge måste man nämna Saltfjell. Ett enormt område med höga fjell, djupa dalar, fiskevatten, glaciärer. Dnt har även några hytter där om ni vill komma under tak som omväxling.
Om ni vill vara ensamma har jag läst att området runt Hellmofjorden är fantastiskt. Norges fastland är bara drygt 7km brett här. Ligger mellan Bodö och Narvik ungefär. Det går fint att komma dit från Svensk sida om det passar bättre transportmässigt. Ska dit själv, förhoppningsvis i augusti.
God tur
Helsing
 
Planerar man bara lite så går det utan problem också att finna remsor med orörd terräng i Södra Norge som räcker i mer än en veckas tid

Se bara på Monsen på villspor, där de ofta befinner sig nära vägar och bebyggda områden, men lyckats planera rutten så att de undviker det ändå.
 
Enig med Helsing. Saltfjellet eller området fra Hellemobotn og nordover mot Narvik. Det finnes nå en mulighet for å ta båt fra Kjøpsvik over til Storå og starte der mot Røysvatn , Pauro og videre nordover. Da er dere på Grenseleden et stykke. Vi gikk der for noen år seden en trekanttur fra Brynsvatn over til Pauro så til Røysvatn og tilbake til Kjøpsvik. Flott og folketomt område, vi traff tre stykker på tre dager.
Otto
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...