Veck?

Jag har upptäckt ett svagt veck på min tunna, lätta glasfiberkajak, c:a 10 cm långt tvärs köllinjen, ungefär 1/3 från fören. Troligen en transportskada. Trist eftersom jag vårdar den som ett barn (nästan ;-).

Finns det något sätt man kan bli av med det? Värme, tryck, eller nåt?

Förstärk

skrovet med en lagning inifrån.

Har du ett tvärgående skott innanför? Sådana kan ge en brottanvisning.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men det skyddar väl bara mot värre skada? Finns det inget man kan göra för att få bort det lilla veck som redan bildats?

Men det skyddar väl bara mot värre skada? Finns det inget man kan göra för att få bort det lilla veck som redan bildats?

Glasfiber har elastisk- och plastisk deformation. Det första fjädrar tillbaka medan det andra består. Ofta handlar det nog om att något är laminerat på insidan och har gett en dragning eftersom polyester krymper lite vid härdning.

Det lilla vecket kan du leva med eller så mattar du ner ytan, tvättar med aceton och spacklar ut det på utsidan. Är det litet så räcker det med gelcoatfiller. Maskera av och lägg packtejp ovanpå lagningen medan den härdar så får du enklare slipning efteråt.

du vecket som en skada nu eller tror du att veckat fanns där från tillverkningen?

Jag vet inte. Jag tycker det vore uselt om det fanns från tillverkningen för det skulle jag tolka som dålig kvalitet. Jag observerade det inte när jag köpte kajaken, utan först när jag paddlat ett par gånger och höll på att torka av den i starkt solsken. Det kan vara precis vid främre skottet men jag har inte hunnit kolla exakt.

Det är "helt normalt" med veck vid skotten. Det är inte ett tecken på särskilt god kvalitet kanske, men rätt vanligt. Det är inte nåt man brukar se, förrän man tittar efter ordentligt, och kanske t o m vet vad man letar. Det positiva är väl i så fall att du inte behöver se det som en skada med risk för att den förvärras.

Skottkonstruktionen

har betydelse.

VKV och säkert en del andra tillverkare har skottet framför sittbrunnen av lätt eftergivligt material.

Thure

Just så Anders

Att skrovet ger efter lite vid grundstötning kan vara en fördel. Längsgående skott styvar upp och dessa går inte ned till köllinjen där påfrestningen normalt blir störst vid grundstötning.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips