Vaude Kupol- vs Tunneltält

Hej,

Har efter att läst inlägg i några timmar beslutat mig för att köpa ett Vaudetält, nästan alla verkar positiva till märket och det ligger inom min prisklass.

Det blir antingen ett K2/Explorer/Ferret 3 alternativt Space 2/Ferret 1 beroende på vilken prisnivå jag slutligen hamnar på.

Det jag inte har kunnat bestämma mig för är dock ifall jag ska ha kupol- eller tunneltält. Jag kommer troligtvis mest använda tältet i rätt lugna förhållanden, förhoppningsvis både till inland och fjäll men även en del skärgårspaddling. Kupol är ju klart smidigast då det är mer eller mindre självstagande och verkar enklare att sätta upp (framförallt om man är i skärgården). Dock är jag ganska lång (190 cm) och gillar att ha gott om plats, speciellt för matlagning, och då passar väl ett tunneltält bättre?

Någon som testat de här tälten eller har lite bra råd i allmänhet kanske kan hjälpa till? Framförallt är jag intresserad över hur dåligt tunneltälter klarar sig i vind samt hur svåra de är att sätta upp på hårda ytor, samt hur dåligt det är med plats för utrustning och för matlagning i kupoltälten.

Ska ut nästa vecka så det är dessutom lite bråttom, men det skall väl inte vara några problem att få hem det tills dess, om någon vill sälja begagnat i sthlm så är dessutom det mesta av intresse!

Och nej, jag har inte råd med Hilleberg så det är ingen idé att tipsa om det :)

Tips!

Jag har själv ett vaudetält för ensam- och tvåmans kajakpaddling där man kan stuva vissa grejor i kajaken. Jag har ett Vaude Taurus I som jag gav 1700 spänn för på http://www.getout.se.

Jag upplever vaude som ett prisvärt märke och ett bra alternativ.

Mitt tält är till viss del självstagande såsom kupoltält är men man behöver spänna vissa linor för att det skall stå stablit och bra. Jag har löst det med klätterkilar och persienne snören. Man letar upp en lämplig spricka och kilar. Sen drar man snöret till dit tältpinnen skulle suttit och lägger en sten för att tynga ner och spänna. Det funkar bra för mig. Jag antar att man kan göra liknande med ett tunneltält för att få det att stå bra.

Angående absider så sitter jag helst ute, även om man lagar mat. Speciellt om man är ute med kajak så kan man alltid stuva grejor man absolut inte behöver i kajaken istället för i absidern. På taurus är det en ganska liten absider men jag har klarat mig ganska bra med den ändå, även i fjällen. Jag tror det är mer en fråga om hur man vill lyxa till det för sig. Vill man bre ut sig så gör man det med stor absider. Annars går det bra att lyfta ryggan och lägga den bakom sig i tältet för att göra plats för matstök i absidern. För min del är det lite besvär då jag gärna vill ha ordning och reda på grejorna.

Oavsett om du köper ett kupol eller tunneltält av god kvalitet med bra tyg och stänger så behöver du inte tänka på vindtålighet. Där hänger det mer på hur slugt och väl man sätter upp tältet som avgör om det står eller inte.

En fördel i skärgården är ju att kunna öppna upp tältet vid gott väder med panorama ut mot vattnet. Där är ju t ex space 2 med dubbla stora ingångar ganska smutt i det avseendet. Vill du inte lägga så mycket pengar rekommenderar jag dock taurus tälten I eller II, dom kommer man långt på även om dom är lite trängre.

Hoppas detta ger dig lite mer hjälp på vägen
[Ändrat av niben 2003-08-04 kl 23:44]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips