Vaude Bivi

Någon som har testat DENNA

Undrar om det räcker med denna istället för tält två-tre övernattningar på Kungsleden i Aug?

Vikten är ju underbar

Japp, jag tyckte att den var dålig.

Mest för att den inte var självstagande. Ganska mkt för att man kan få nåt mer tältlikt för nästan samma vikt och bara lite mer pengar.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte imponerad av vikten - Finns lättare tält

Jag förstår inte att de ska göra de där bivisarna så tunga. Den väger mer än två tält:
The One;)

Ett Contrail från tarptent är också lättare:
http://www.tarptent.com/products.html

Fördelen med bivy är dock att den tar lite plats och har litet vindfång. Den andra fördelen (och nackdelen) är att man så att säga kommer närmare naturen. Jag har inte prövat att sova i bivy än själv, men den där enkelheten verkar kul. Det finns faktiskt en hel bok på ämnet om hur man vandrar med bivy: "The book of the bivy" av Ronald Turnbull. Mycket rolig och bra bok.
Om du bara ska vara ute 2-3 dagar kan det kanske ändå vara intressant med bara bivy. Herr Turnbull rekommenderar dock att man i blötare klimat varvar en bivy natt med en natt i stuga så att man kan torka grejorna om det varit blött.

Vad gäller andra bivis så har jag hört att denna ska vara bra:

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=134
Ronald Turnbull är inte så förtjust i de där påkostade tältliknande bivisarna med anledning av att man inte tjänar någon vikt på dem och att de är så dyra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips