Vattentålig anteckningsbok?

Kreativt

Säga vad man vill men det är inget fel på kreativiteten i detta forummet. Jag tackar för alla ideer. Jag ger anteckningsboken från Military shop en chans.

Hans

Re: Re: Re: Isskrapa

FJS90/91; sa:
Hutt; sa:
Har precis testat och det funkar fint. Bra format också.
Fast det är klart, skall man ha med sig många anteckningar så blir det många isskrapor.

Hans

Borra 4 hål i ovankant, stick sedan ner till din lokala klackbar och köp en näve nyckelringar i rätt storlek..

Måste vara min måndags-koma, varför ska man ha 4 nyckelringar i en st isskrapa?

J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag vet inte.. Jag hade en bild av massor med isskrapor och då tänkte jag att man kunde göra nån form av blädderfunktion med ovanstående teknik..

:)

Spray?

Jag köpte anteckningsboken igår på Military shop för 89 kr. Enligt försäljaren hade han tom använt en sådan under dykning. Den består av behandlat papper, och papperskänslan finns kvar.
I USA finns det sprayer som man kan spruta på kartor mm så att de blir vattentåliga, undra om det finns att få tag i här?? Skulle nog frågat det i affären igår egentligen.

Hans

Kartimpregnering?

Vet inte om det är riktigt rätt, men det finns ju kartimpregnering som man stryker på kartor för att få dem vattenskyddade... Kika in på Nikwax hemsida så kanske du blir lite klokare, känns kanske inte helt hundra, men dock det bästa jag kan komma på.

/ Nicke

Tyvek

Kartor i Tyvek tål vatten och går bra att skriva på. Tyvek är syntetiskt papper (från Du Pont). Vet inte hur man bäst får tag i det, men det används även till brevkuvert, som takunderlägg inom byggindustrin och till reklambanderoller m.m. Någon som vet mer?
Lättvikspackare i USA brukar rekommendera Tyvek från byggen för egentillverkning av tält.

Bör påpekas att Tyvek finns i flera olika modeller, det som lättviktare brukar ta från byggen heter Tyvek Housewrap. Nån hade fått tag på nåt annat Tyvek som visade sig vara perforerat (var liksom inte lika praktiskt som golvpress då....).

Re: Kartimpregnering?

Niklas L; sa:
Vet inte om det är riktigt rätt, men det finns ju kartimpregnering som man stryker på kartor för att få dem vattenskyddade... Kika in på Nikwax
/ Nicke

Verkar ganska OK. Dessutom saluför Lundhags det http://www.lundhags.se/sidor/produkter/nikwaximp.html . Föredelen med att impregnera kartan är ju att ett litet vattenläckage i kartfodralet inte är en katastrof. Verkar lättare och antagligen även billigare än att använda kartplast. Iof skyddar ju plast även mot mekaniskt slitage men det är ju inte alltid nödvändigt.

Hans

Budgetalternativ.

"Låna" overheadblad samt vattenfast spritpenna från jobbet.
Det finns också vita ark i samma material, svindyra att köpa dock.

/BAX

Re: Spray?

Hutt; sa:
Jag köpte anteckningsboken igår på Military shop för 89 kr. Enligt försäljaren hade han tom använt en sådan under dykning. Den består av behandlat papper, och papperskänslan finns kvar.

Hans

Jag testade anteckningsboken i lördags. Lade den under gummistropparna på fördäck där det spolade över vatten. Den var dock inte opåverkad av tilltaget. Sidorna hade sugit åt sig vatten och var mjuka, men efter det att jag torkat den på elementet så verkade bladen OK fast lite buckligare. Blyertstexten hade inte påverkats.
Slutsats:
Den är helt OK att ha på sjön men man skall skydda den för direkt vattenbegjutning.
Det där med dykning som försäljaren snackade om var nog skitsnack.

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips