Vattentätt flytande mobilfordral för stor mobil, genompekbart?

Jag söker ett mobilfordral för mobilen som är vattentätt ( t ex sitta på kajakdäck eller plurra/bada med) och ska rymma en hyfsat stor mobil: Samsung galaxy Xcover Pro 6,3" skärm (exakt så här enligt gsmarena :159.9 x 76.7 x 10 mm men gärna lite marginal så jag slipper ta ur den ur läderfordralen utan bara vika upp den inuti påsen emn det kanske blir väl stor då). Det ska gå att använda pekskärmen genom påsen.

Bonus om man kan fotografera/filma ut genom påsen.


Ja, jag vet att mobilen är väl IP-klassad men vill ändå ha den i påse.
Ja, jag vet att det kommer att bli klumpigt, särksilt med läderfordral i påsen och då även svårfilmat.

Någon som kan tipsa om bra påsfordral för en större mobil?

/Patrik
 
Det enda jag har över mob. är 1 l fryspåse om det börjar regna o där har jag knytit igen fryspåsen. Det har jag oasvett om jag är ute i skogen och jagar, plockar bär, svamp el. bara på en promenad så finns alltid en 1 l fryspåse med ifall det skulle börja regna. Man kan ju ta 2 st 1 l fryspåsar så är man lite mer skyddad. Något vattentätt fodral vet jag inte om. Mototrola G5G har jag.
 
Jag söker ett mobilfordral för mobilen som är vattentätt ( t ex sitta på kajakdäck eller plurra/bada med) och ska rymma en hyfsat stor mobil: Samsung galaxy Xcover Pro 6,3" skärm (exakt så här enligt gsmarena :159.9 x 76.7 x 10 mm men gärna lite marginal så jag slipper ta ur den ur läderfordralen utan bara vika upp den inuti påsen emn det kanske blir väl stor då). Det ska gå att använda pekskärmen genom påsen.

Bonus om man kan fotografera/filma ut genom påsen.


Ja, jag vet att mobilen är väl IP-klassad men vill ändå ha den i påse.
Ja, jag vet att det kommer att bli klumpigt, särksilt med läderfordral i påsen och då även svårfilmat.

Någon som kan tipsa om bra påsfordral för en större mobil?

/Patrik


M borde väl rymma din med marginal.

/Mats
 
Det enda jag har över mob. är 1 l fryspåse om det börjar regna o där har jag knytit igen fryspåsen. Det har jag oasvett om jag är ute i skogen och jagar, plockar bär, svamp el. bara på en promenad så finns alltid en 1 l fryspåse med ifall det skulle börja regna. Man kan ju ta 2 st 1 l fryspåsar så är man lite mer skyddad. Något vattentätt fodral vet jag inte om. Mototrola G5G har jag.

Kan du pekskärma genom enkel eller dubbel fryspåse?

/Patrik
 
Jag har för kajakbruk och långfärdsskridsko en gammal mobil med ”riktiga” tryckknappar lättillgänglig

Och vattentäta fodral från https://www.addnature.com/utrustning/vaskor/elektronikvaskor-cases/mobilfodral/sea-to-summit/


Förut några olika från Aquapac fast inte denna modell

https://www.kajaksidan.se/products/...XMp_pa_Yyu9piVWEbhiutGhk-begAM2xoCciEQAvD_BwE


Jag var med vid en långfärdsskridskotur när en som plurrade och som hade sin mobiltelefon i en ”vanlig plastpåse” och hans mobiltelefon la av

Eftersom det är dyrt med förstörande provning gjorde jag en billig test.

Lite mutter + lite toapapper i olika fodral som skulle vara vattentäta och sänkte mer fodralen ca 2 meter under 2 minuter (stod på en brygga)

Fuktigt/blött toapper medför att fodralet inte var vattentätt.

Jag hade för > 15 sedan att kamerafodral från Aquapac som jag badade med ner till kanske 3-4 meters djup.

/Per
 
Varför fodral?
Är det inte enklare att redan från början köpa en mobil som TÅL vatten om man är frilufsare?
Min IP68-klara (inkl IR-kamera mm (y) ) dubbelsim-telefon klarar tydligen 2 eller 5 m* vatten
utan något extra fodral...
/Odd

* Beror på hur mic och högtalar -omkopplarna ställs...
 
Jag har för kajakbruk och långfärdsskridsko en gammal mobil med ”riktiga” tryckknappar lättillgänglig

Och vattentäta fodral från https://www.addnature.com/utrustning/vaskor/elektronikvaskor-cases/mobilfodral/sea-to-summit/


Förut några olika från Aquapac fast inte denna modell

https://www.kajaksidan.se/products/aquapac-vattentatt-telefon-elektronikfodral?currency=SEK&variant=31360416514166&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&utm_campaign=gs-2020-01-17&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign&gclid=CjwKCAjwt8uGBhBAEiwAayu_9TkOWxb9c-uRn7uWuR71c9XMp_pa_Yyu9piVWEbhiutGhk-begAM2xoCciEQAvD_BwE


Jag var med vid en långfärdsskridskotur när en som plurrade och som hade sin mobiltelefon i en ”vanlig plastpåse” och hans mobiltelefon la av

Eftersom det är dyrt med förstörande provning gjorde jag en billig test.

Lite mutter + lite toapapper i olika fodral som skulle vara vattentäta och sänkte mer fodralen ca 2 meter under 2 minuter (stod på en brygga)

Fuktigt/blött toapper medför att fodralet inte var vattentätt.

Jag hade för > 15 sedan att kamerafodral från Aquapac som jag badade med ner till kanske 3-4 meters djup.

/Per

Sea2Summits påsar är ju genomskinliga åt bägge håll så de går att fotografera men ingen text på addnature om att de är pekkvänliga - är de det?

/Patrik
 
Varför fodral?
Är det inte enklare att redan från början köpa en mobil som TÅL vatten om man är frilufsare?
Min IP68-klara (inkl IR-kamera mm (y) ) dubbelsim-telefon klarar tydligen 2 eller 5 m* vatten
utan något extra fodral...
/Odd

* Beror på hur mic och högtalar -omkopplarna ställs...

Min Samsung är IP67 men inbillar mig ändå att inkapslad eletronik mår bättre av att inte badas i onödan. Man måste inte bara för att man kan. Dessutom är vattnet ibland salt eller smutsigt och av rent hygieniska skäl kan jag tycka påsskal är bra att ha. Dessutom flythjälp om jag skulle tappa den vid hantering i kajaken.

Har du en CAT eller någon från den där finska webshoppen e-ville?

Jag ville ha en modern mobil med FM radio, minst IP67 utan att den ser ut som "en traktor" och då var xcover pro mitt val.

/Patrik
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...