Vattentäta handskar

Glädjande många här som upptäckt vattentäta arbetshandskar. Tror att de funkar bättre i praktiken än många friluftsprodukter av fina märken som kostar mångdubbelt. Det gäller bara att inte skämmas för designen. Mina blå från Jula har fått öknamnet "avloppsrensarhandskarna".

Glädjande många här som upptäckt vattentäta arbetshandskar. Tror att de funkar bättre i praktiken än många friluftsprodukter av fina märken som kostar mångdubbelt. Det gäller bara att inte skämmas för designen. Mina blå från Jula har fått öknamnet "avloppsrensarhandskarna".
Jag har använt vattentäta arbetshandskar i ett helt decennium nu och därigenom har jag sparat mycket pengar.

Normala sommar behövs ju ej så varma handskar och ej heller vattentäta men i år var det efter den långa värmeperioden i Juli extremt kallt och regnigt i Norge som jag går bl pga tågproblemen samt långa restider från södra Sverige.
Jag har tidigare haft syntet tunna montage vantar från Tigera och de brukar hålla minst 1 v i fjällen som värme och regnvantar,men i år var lagret slut av ny hemma och jag tog ett par beg.
De hade mist sitt vattenavstötande ytskikt och gick sönder när jag var tvungen att slå nödläger i en klippskreva och fick flytta ett stort antal vassa stenar och bygga en vindmur.
Jag ska nästa gång skaffa nya och är det höst kan man ta vintervantar av varseltyp med membran skikt för ca 5-60 kr de håller i månader på tur dvs till många turer.
Vill man köpa dyrare finns ju i Neopren men svårare då att jobba med eller tex öppna blixtlås med.
I år fick jag många gånger tagit av dem och vrida ur mkt vatten men trots genomblöta så fryser man mindre när det blåser med vantarna på än utan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips