Vattentäta handskar

Såvitt jag vet så finns det en hel del att välja på.
Sealskinshandskar hittar man nog bäst i friluftsbutiker, medan handskar i GoreTex o.d. nog hittas bäst bland arbetshandskar.
Iaf de Sealskin som jag har är ganska tajta, så de kanske inte klarar ditt krav på lätthet att ta av och på.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ska de vara täta i mudden också så är det dykbutiken jag skulle tittat i, t ex nordic blue eller liknande.

Ska de ventilera finns alla "tex-matrial", notera dock att du väldigt sällan får löstagbart foder tillsammans med GTX.

Ska de bara vara helt täta så tunnare disk- (hushållsavdelningen i stormarknaden) eller grövre kem-handskar (biltema, jula etc).

/Patrik

Jag har de där Tegera handskarna och mina händer dryper av svett efter 20 minuter när jag plockar burkar, cyklar eller sätter upp lägret. När det är många minusgrader (det är hög luftfuktighet i södra sverige så kylan känns) så räcker de inte till som isolering mot kylan (jag är aldrig stilla).
Tegera handskarnas bästa tempereatur för användning är -5°C +/- 1°.
Jag har ett par OR Guide handskar med GTX som fungerar en stund. När jag märker att svetten kommer i handsken tar jag av dem och kramar utsidan av dem med händerna istället för att ha dem på mig. GTX membran är säkert bra på pappret vid tester men det är för tätt för att ge tillräcklig ventilation för att inte svettas när jag rör mig hela tiden.
Det fungerar som tillräcklig värme för att jag inte skall frysa om händerna.
De handskarna är vad jag använder när mina fleecehandskar inte räcker för att skydda mot kylan (under -7°C).
GTX handskarna fungerar bra under -20°C för mig. Det är inte ofta kvicksilvret sjunker så lågt här så användningsområdet är i mitt fall begränsat.
Membran som håller vatten borta finns det produkter för övriga kroppen men mina händer följer inte de reglerna.
När jag sätter upp tält och tarp använder jag ett par vanliga oisolerade arbetshandskar avsedda för sommarbruk även under vintern. De isolerar tillräckligt för de uppgifterna utan att jag börjar svettas om händerna.
Det är klart att jag aldrig är stilla har stor betydelse för vilken utrustning som är "lagom" för mig.
Jag håller ett högt tempo tills allt är färdigt för att krypa in i sovsäcken för natten.

Cykelhandskar 5 fingers med foder o goretex. De höll vätan ute men tog tid att torka. Mc butikerna har dylika som även är vindtäta i 100 knyck, Helt vattentäta är Mc tumvantar i plast vilka brukar även ha längre ärmanslutning. Funkar även väl vid snöarbeten. Mycket praktiskt säljs inte i friluftsbodarna.

Gilla ha dessa i jackfickan.
Tar liten plats och värmer mycket i förhållande till storlek och går att förstärka med innervantar.
Eller varför inte ett par arbetshandskar innerst så tar jag av yttervante vid hårdare jobb och på med ytter vid värmebehov.

Jag har de där Tegera handskarna och mina händer dryper av svett efter 20 minuter när jag plockar burkar, cyklar eller sätter upp lägret. När det är många minusgrader (det är hög luftfuktighet i södra sverige så kylan känns) så räcker de inte till som isolering mot kylan (jag är aldrig stilla).
Tegera handskarnas bästa tempereatur för användning är -5°C +/- 1°.
Jag har ett par OR Guide handskar med GTX som fungerar en stund. När jag märker att svetten kommer i handsken tar jag av dem och kramar utsidan av dem med händerna istället för att ha dem på mig. GTX membran är säkert bra på pappret vid tester men det är för tätt för att ge tillräcklig ventilation för att inte svettas när jag rör mig hela tiden.
Det fungerar som tillräcklig värme för att jag inte skall frysa om händerna.
De handskarna är vad jag använder när mina fleecehandskar inte räcker för att skydda mot kylan (under -7°C).
GTX handskarna fungerar bra under -20°C för mig. Det är inte ofta kvicksilvret sjunker så lågt här så användningsområdet är i mitt fall begränsat.
Membran som håller vatten borta finns det produkter för övriga kroppen men mina händer följer inte de reglerna.
När jag sätter upp tält och tarp använder jag ett par vanliga oisolerade arbetshandskar avsedda för sommarbruk även under vintern. De isolerar tillräckligt för de uppgifterna utan att jag börjar svettas om händerna.
Det är klart att jag aldrig är stilla har stor betydelse för vilken utrustning som är "lagom" för mig.
Jag håller ett högt tempo tills allt är färdigt för att krypa in i sovsäcken för natten.
Om du har sådana problem med handsvett skulle jag rekommendera att du provar med ”fuktspärrhandskar” innerst mot huden. Alltså vanliga tunna skyddshandskar av tex latex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips