Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi.

Kanske en förskruvning som vi elektriker använder för både dragavlastning och som håller tätt?

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=förskruvning&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Ja, det är ju också ett bra alternativ, en sådan har jag till värmekabeln som ligger i PEM-slangen på landet. Det måste ju fungera utmärkt bara kabeln har tillräcklig diameter för att bli tätt.

Den borde ju kunna sättas valfritt i skrov eller lucka dessutom.
 
Ja, det är ju också ett bra alternativ, en sådan har jag till värmekabeln som ligger i PEM-slangen på landet. Det måste ju fungera utmärkt bara kabeln har tillräcklig diameter för att bli tätt.

Den borde ju kunna sättas valfritt i skrov eller lucka dessutom.

Finns i olika storlekar, så din kabel lär nog fungera i någon av dessa. =)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är konstruktionsmässigt lättare att få det hålla tätt i skrovet, i en flexibel lucka kommer det att börja läcka rätt snart säger min byggare, jag litar på honom.

go tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Sk brattbergare från firman brattberg är det bästa som finns gällande genomföringar.

Garanterat tätt. Dock bygger de en del.

https://www.mctbrattberg.se/

https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...aggningsmaterial/brandtatningssystem/1480740/

Brattbergare är en fantastisk uppfinning - men med tanke på att dess typiska applikationer är ubåtar, oljeborrplatformar, fartyg etc så är det inte så lite overkill i detta fall. Minsta RGP:n med fläns är 145 mm i diameter. Lite väl stort.

Ett mer sansat val är en vanligt tät förskruvning från Elfa, finns för olika kabeldiametrar och är tryckvattentäta till IP68:

https://www.elfa.se/sv/kabelfoerskr...25&isProductFamily=false&campaign=&track=true

Bild 1 nedan på Brattbergare, bild 2 förskruvning. Ej i samma skala dock ;)

/Mats
 

Bilagor

  • RGP.frontpage.jpg
    RGP.frontpage.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,089
  • Screenshot from 2019-04-25 21:48:19.png
    Screenshot from 2019-04-25 21:48:19.png
    127.9 KB · Visningar: 476
Brattbergare är en fantastisk uppfinning - men med tanke på att dess typiska applikationer är ubåtar, oljeborrplatformar, fartyg etc så är det inte så lite overkill i detta fall. Minsta RGP:n med fläns är 145 mm i diameter. Lite väl stort.

Ett mer sansat val är en vanligt tät förskruvning från Elfa, finns för olika kabeldiametrar och är tryckvattentäta till IP68:

https://www.elfa.se/sv/kabelfoerskr...25&isProductFamily=false&campaign=&track=true

Bild 1 nedan på Brattbergare, bild 2 förskruvning. Ej i samma skala dock ;)

/Mats
Jo, men problemet är att de där genomföringarna gärna kuggar över i gängorna och tåler inga rörelser i kabeln utan att släppa. En hög mutter är att rekommendera om det alternativet ska användas.
Dock helt klart bättre än silikon.

Men erkänn. Det hade varit skitfräsigt om någon plastat in en brattbergare kanoten :)
 
Men erkänn. Det hade varit skitfräsigt om någon plastat in en brattbergare kanoten :)

Absolut - och skulle kunna vara jag! Jag köper ju militära kontaktdon från Amphenol eller Glenair till min batterilåda i kajaken, så jag ska inte säga nåt... :)

/Mats

(som nu har börjat fundera på hur man ska få plats med en Brattbergare på Batterilåda Mk II...)
 
Absolut - och skulle kunna vara jag! Jag köper ju militära kontaktdon från Amphenol eller Glenair till min batterilåda i kajaken, så jag ska inte säga nåt... :)

/Mats

(som nu har börjat fundera på hur man ska få plats med en Brattbergare på Batterilåda Mk II...)

Helt rätt inställning. Lika bra att göra det korrekt från början så slipper man göra om det.
Själv gillar jag ITT CANNONS kontakter de tycker jag är strået vassare. Dock är ju det inget jag betalar själv eller använder i hobbybruk.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.