Vattentät ca 65-liters lättrygga (DIY)

För ett år sedan gjorde "Kvarnträsk" en rygga på 50 liter och 1100 gram.

Nu är det min tur.
Ryggsäck 674 gram + avbärarbälte 183 gram + hemsydd vattentät säck 121 gram=978 gram var av 240 gram är 2 st alu-skenor.

Har provat prototypen en vecka vid Keb med start på 15 kg (allt i säcken) fungerade ypperligt.

Kostnad ca 200 för ryggsäcken (2200gram) hos Hisport + 300 i tyg från shelby.fi

Då jag sparat funktionen med remmar på sidorna kan jag lätt hänga på ett par sidofickor vid behov (som jag ej hittat än).
 

Bilagor

  • 2008-08-09 006.jpg
    2008-08-09 006.jpg
    152.6 KB · Visningar: 1,333
  • 2008-08-09 009.jpg
    2008-08-09 009.jpg
    132.1 KB · Visningar: 1,287
  • 2008-08-09 010.jpg
    2008-08-09 010.jpg
    107.6 KB · Visningar: 1,274
  • 2008-08-09 012.jpg
    2008-08-09 012.jpg
    125.1 KB · Visningar: 1,289
Ho, ho, mycket läckert. Ren och avskalad, så skall en rygga se ut:)
Hisport säger du, var hittade du den?
Har du sytt bältet själv?
Roligt att se att man inspirerat:)
 
Ho, ho, mycket läckert. Ren och avskalad, så skall en rygga se ut:)
Hisport säger du, var hittade du den?
Har du sytt bältet själv?
Roligt att se att man inspirerat:)

Köpte 2 st för säkert 5 år sedan (när butiken för vilken gång i ordning vet jag inte, skulle tömmas.) Halva reapriset stog det :) Den första blev ett bärsystem på en gammal haglöfsramryggsäck,

Bältet satt på säcken eller rättare sagt det satt löst. nu är det monterat med 27 x 8 cm kardborreband. Vet inte om jag ska montera fast det eller ej. Jag gillar avbärarbälte, men det är klart att tar jag bort det och alu-skenorna så har jag en vattentät dagtursäck på 555 gram.
 
Snyggt! Kolfiber som ram kanske?

Vad snyggt! Nästan en Arctic 1000 säck för en bråkdel av priset. För lite lättare packvikter kanske du kan byta ut aluminiumskenorna mot kolfiberpilar eller bambupinnar á la Gossamer Gear Mariposa. Då kan du nog tjäna minst 100-200g till i vikt. Nackdelen kan vara att packningen kommer lite längre från ryggen. Det spelar dock inte speciellt stor roll vid lägre packvikter.
 
Blompinne?

Vad snyggt! Nästan en Arctic 1000 säck för en bråkdel av priset. För lite lättare packvikter kanske du kan byta ut aluminiumskenorna mot kolfiberpilar eller bambupinnar á la Gossamer Gear Mariposa. Då kan du nog tjäna minst 100-200g till i vikt. Nackdelen kan vara att packningen kommer lite längre från ryggen. Det spelar dock inte speciellt stor roll vid lägre packvikter.

Ha ha...

Det är alltid lika roligt när man gör något själv, som tydligen redan fanns men till mycket bättre pris.

Skall försöka hitta kolfiberpilar eller bambupinnar, kan tänka mig att kolfiberpilar inte är gratis. Bambupinnar lär ju finns på närmaste Plantagen dolda/gömda under namnet blompinne.
 
Tack till www.skanedrakar.se

Kolfiberrör/-stavar hittar du även hos firmor som säljer drak-/flygtillbehör, tex
http://www.algonet.se/~andmat/Kolf.html. De har även tillbehör för att få ihop rören med varann.
Om du inte har böjda alustavar i ryggan fungerar det nog - i Cruxryggan är det ett böjt alurör som ser ut som ett M.

Tack Kvarnträsk!
Men denna sida fungerar ej att beställa från och mailadressen finns inte. Istället beställde jag idag onsdag kolfiberrör på Skånedrakar & hobby får se om de kommer på fredag som lovat.

Jag passade på att köpa en meter lång 4 mm kolfiberstav till lite extra tältpinnar samtidigt, får se om min tanke att slipa spetts och lacka dom fungerar.
 
Projekt klart!

Ryggsäck NoName Strippad ca 1500 gram 480 gram
Avbärarbälte 184 gram
Vattentät säck Hemsydd ca 60 liter 121 gram

Totalt 785 gram

Kolfiber är ju fantastiskt! 45 gram för två st 10mm rör 60 cm långa istället för alu-skenor på 120 gram styck. Klart smakar det så kostar det 250 för två inkl frakt.
 
Har också börjat med att jaga vikt.
Gillar att sy och experimentera. Har gjort några bra vattentäta packfickor med rulltopp till motorcykeln. Så rulltopp får det bli. Ska klara ca 65 liter. Hittar en gammal ramryggsäck på second hand butiken. 30 kr. Tar bara spännen och bärremmar för att användas på den nya. Biltema pressening 90g/m2 får duga till exprimentet. Syr en säck med rullöppning av den. Syr fast remfästen på säcken, midjerem, axelremmar. Klart. Satt ca 8 timmar och sydde. Pris för allt ca 100 kr. Ca 400 - 500 g. Tält och kläder mot ryggen. Mat längst upp. Ingen ram eller platta mot ryggen alltså.
Har nu provat den med utrustning för 4 dagar, kanske ca 11 kg och går då ca 15 km per dag, (är en njutare) Funkar fint och jag tycker komforten är tillräcklig. Ska testa att flytta axelremmarnas nedre

20201014_161813.jpg

infästning något längre bakåt. Ska se om det finns annat tyg till säcken, lättare och roligare mönster.

Mvh
Ola A.
Linköping
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...