Vattensamling på taket, Nammatj

Hej, har vid upprepade tillfällen lyckats få en pöl på taket på mitt nammatj 3 vid ihållande regn, tältet har alltid varit riktigt ordentligt uppspänt med samtliga stormlinor o.s.v.
Är de någon mer som lyckas få en vattenpöl på sitt hilleberg tunneltält?
Är det någon som har någon idé om vad jag gör för fel?
Jag har funderat på om jag spänner stormlinorna för hårt och därmed förstör formen på tältet alt att jag flyttar isär tältstängerna på "bredden" för mycket.
Irriterande problem trots att det än så länge inte läckt in något...

Vad tror ni?

Mvh
Magnus

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Vårt Nallo 2, gamla modellen, samlar oxå vatten upptill. Misstänker att det beror på att mittenbågdelarna blivit böjda. Inget problem när man vet om det egentligen, bara att slå av vattnet med jämna mellanrum.

Vårt Nallo 2, gamla modellen, samlar oxå vatten upptill. Misstänker att det beror på att mittenbågdelarna blivit böjda. Inget problem när man vet om det egentligen, bara att slå av vattnet med jämna mellanrum.

Jag slår också av vattnet men upplever det lite stressande om det regnar en hel natt, det blir ett onödigt moment att tänka på. Mittenbågdelarna, hmm jag har också några skeva delar i tältbågen. Dock är det inte många grader som felar.

Vattensamling Nallo

Detta är inget ovanligt fenomen.
Nylon expanderar när det blir blött.
Inte ovanligt att man får efterspänna både en och två ggr vid ihållande nederbörd.
Hilleberg drabbas inte mindre än någon annan.

Nallo blir ju rätt slappt i fukt med sin tunnare väv, men Nammatj brukar väl klara sig bättre?
Hur som helst bör man nog rutinmässigt ha ett öga på blöta nylontält så att man inte får slapp väv.

Hej, har vid upprepade tillfällen lyckats få en pöl på taket på mitt nammatj 3 vid ihållande regn, tältet har alltid varit riktigt ordentligt uppspänt med samtliga stormlinor o.s.v.
Är de någon mer som lyckas få en vattenpöl på sitt hilleberg tunneltält?
Är det någon som har någon idé om vad jag gör för fel?
Jag har funderat på om jag spänner stormlinorna för hårt och därmed förstör formen på tältet alt att jag flyttar isär tältstängerna på "bredden" för mycket.
Irriterande problem trots att det än så länge inte läckt in något...

Vad tror ni?

Mvh
Magnus

Mitt Nammatj får små pölar på ovansidan om jag inte har spänt ut tältet ordentligt alt. efterspänt om det regnar kraftigt.

Har ju ingen betydelse på något sätt eftersom väven är vattentät, men retas man av det är det ju bara att spänna tältet tills det är som ett trummskinn ;).

Spänner då på längden genom att dra i ventillinorna och spänna ut absiderna ordentligt...

//J

Efterspänner du vid regn? Kan som tidigare nämnts behövas ett par gånger under regninga förhållanden. Använder själv Nammatj 3 och vi har aldrig upplevt det problemet.

Varje kväll när man rest tältet hoppas man nästan på en liten regnskur, så att väven ska töjas ut och tillåta lite efterspänning. Hellre det än att behöva gå upp mitt i natten när regnet kommer. :)

Precis som tidigare säger, tyget expanderar av fukten. Efterspänn då du kvällspinkar.

Om du ska lämna tältet uppe t.ex för en dagstur kan du gärna släppa lite på spänningen.

/Ulf

Varje kväll när man rest tältet hoppas man nästan på en liten regnskur, så att väven ska töjas ut och tillåta lite efterspänning. Hellre det än att behöva gå upp mitt i natten när regnet kommer. :)

Fast det är rätt skabbigt när man spänner tältet sådär våldasamt ordentligt när det är blött, och vaknar morgonen efter i solgasset och sömmarna nästan håller på att ge sig. Känns det som i alla fall.. Jag undrar om inte det är värre en en pöl på taket? (som ändå tömmer sig själv med jämna mellanrum om regnet håller i sig - det är ju inte så att det fyller på tills yttertältet bågnar och man får 5 hinkar vatten i sovsäcken)

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips