Vattenläget i Sarek?

• Trådstartare ann-sofi@delta.telenordia.se (Ann-Sofi)
  • Start datum

ann-sofi@delta.telenordia.se (Ann-Sofi)

Gäst
Är på väg till Sarek (planerat tur Routesvagge - Pastavagge - Rinim - Sito - Salto) Är det nån som varit uppe nyligen och vet om det är mycket vatten?
Ann-Sofi
PS. Tack för bra tips om alternativa vägar från Rinim till Salto (det där med en kortare tur med båten låter bra!)

holomoon@hotmail.com (Olof)

Gäst
sarek

Hej!

Jag kom hem igår från en tur som liknar din fast tvärtom.
det var förvånansvärt lite vatten i jokkarna och vi behövde bara ta av oss kängorna en gång (tjågnorisjåkko).
Det verkar variera mycket efter väder så kolla in väderrapporterna innan. Båten mellan Rinim och sitostugorna kostar 220kr person.

Lycka till!
Olof

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

johnstrand@hotmail.com ()

Gäst
Gå via Kisuris

Jag rekommenderar er att gå via Kisurisstugorna istället för att gå direkt Änonjalme - Niak. Det är ett mycket svårt vad som väntar annars och jag mötte ett flertal vandrare på min väg genom Routtes som avrådde mig att gå den vägen. Annars var det inga problem

John

parbergstrom@telia.com ()

Gäst
kom därifrån igår

Jag kom just tillbaka från sarek det är mycket lite vatten pga kylan. I stället för att gå pastavage rekomenderar jag att du från Smaila går via kukesvage och peitjaure till Salto.

Sarekvandring

Som det påpekas i tidigare inlägg kan det vara klokt att gå nästan fram till Kisuris och sedan svänga av mot Ruotes, det finns en tydlig stig hela vägen. Går man direktvägen kan vadet vara vanskligt. Läs tur beskrivning i Grundstens bok, många bra tips i den. Sträckan Sito-Salto är mördande tråkig och mycket stenig.I inlägg 429 under punkt 1 finns ett tips på alternativväg från Hans Rynnel, den vägen måste vara trevligare. Eftersom det inte verkar vara någon värme på väg kommer inte vaden att bli alltför svåra (ihållande regn kan ställa till det).
Stefan

ann-sofi@delta.telenordia.se (ann-sofi)

Gäst
tack för tips!

Tack för tipsen! Har haft en fin vandring och inga problem med vaden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips