Vattenfyllt skrov - VKV 101?

Har fått vatten i skrovet på min VKV 101. Den har små hål på kanterna i sittbrunnen. Antar att de ska var ipluggade, men så var ej fallet när jag välte.

Någon som vet hur man enklast får ut vattnet ur skrovet på en kajak? Kan man använda någon sorts pump?

Antar att det är de längsgående skotten du fått vatten i.

En del vatten får du nog ut genom att ha skotten horisontellt och nedåt och vicka lite med ändskeppen upp och ned. Möjligen kan du suga bort resten med en slang genom luftningshålet. Vattnet bör samlas på lägsta punkten av friborden om du låter respektive sida av kajaken peka nedåt. Resterande vatten torkar nog bort med tiden om kajaken ligger i uppvärmt utrymme. Blås torr luft via slang kopplad till t ex bakändan av dammsugare.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag vill minnas att min klubb hade någon VKV-specialdesignad länspump med väldigt smalt munstycke för att torrsuga 101Or och 102:eek:r som fått in vatten mellan skroven.
Kolla med VKV om sådan finns.
Vill du inte skaffa specialpump, så tror jag på Thures föreslagna metod.

Lycka till!

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips