Vatten - ta med eller fylla på efter kokning?

sajberjohan; sa:
Det finns en massa saker man ska tänka på när man tar vatten i en sjö eller bäck. ÄVen i rinnande vatten bör man titta uppströms för att se så att det inte ligger något dött djur eller liknande. Man bör även undvika sjöar med mycket fåglar. Det finns mycket att tänka på för att man ska kunna ta vatten och dricka det direkt och ma tar alltid en risk och att bli magsjuk långt ifrån civilastionen kan göra att man försätter sig i en nödsituation.

Ett enkelt och bra sätt att rena sitt vatten förutom att koka som både tar tid och bränsle är att använda sig av klortabletter (puritabs) eller av Xinix som inte smakar simbassäng.

Okej.
Hur är det med KlearWater som finns att köpa på Naturkompaniet? Har ju även fler användningsområden så det kanske är ännu bättre?

Länk till bild:
http://www.naturkompaniet.se/Archive/Images/Resized images/400x400/Klearwater_400x400.jpg

Gäller det bara en natt brukar jag ta med mig vatten. Jag klarar mig på en 3 liter och det är inte så farligt att släpa med sig tycker jag. Är du ute ofta skulle jag nog föreslå ett vattenfilter typ MSR. Men kokning går alldeles utmärkt lite mer meck dock om man bara ska ha dricksvatten.

/mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag undrar över hur väl MSR miniworks tar bort smaker från vatten?

Jag köpte ett filter i våras men det har inte varit tillfälle att använda det skarpt än.

Köpet av filtret var mer en ”kul grej”, men jag kan också se praktiska fördelar, som mindre vikt och mindre bränsleåtgång under en vandring.

kristofer_wallmark; sa:
sajberjohan; sa:
Det finns en massa saker man ska tänka på när man tar vatten i en sjö eller bäck. ÄVen i rinnande vatten bör man titta uppströms för att se så att det inte ligger något dött djur eller liknande. Man bör även undvika sjöar med mycket fåglar. Det finns mycket att tänka på för att man ska kunna ta vatten och dricka det direkt och ma tar alltid en risk och att bli magsjuk långt ifrån civilastionen kan göra att man försätter sig i en nödsituation.

Ett enkelt och bra sätt att rena sitt vatten förutom att koka som både tar tid och bränsle är att använda sig av klortabletter (puritabs) eller av Xinix som inte smakar simbassäng.

Okej.
Hur är det med KlearWater som finns att köpa på Naturkompaniet? Har ju även fler användningsområden så det kanske är ännu bättre?

Länk till bild:
http://www.naturkompaniet.se/Archive/Images/Resized images/400x400/Klearwater_400x400.jpg

Det är i princip samma som Xinix och verkar ha ersatt de gamla Xinix.

sajberjohan; sa:

Men det är enkelt att använda och man kan förlita sig ganska väl till metoden? Verkar ju väldigt smidigt, lättpackat och billigt för att rena vatten!

Smaken på vattnet är egentligen skitsamma - det ska släcka törst och/eller användas till matlagning.

Just KlearWorks, hur mäter man upp 1 ml? Droppar det ut eller ska man hålla på med en pipett?

kristofer_wallmark; sa:
sajberjohan; sa:

Men det är enkelt att använda och man kan förlita sig ganska väl till metoden? Verkar ju väldigt smidigt, lättpackat och billigt för att rena vatten!

Smaken på vattnet är egentligen skitsamma - det ska släcka törst och/eller användas till matlagning.

Just KlearWorks, hur mäter man upp 1 ml? Droppar det ut eller ska man hålla på med en pipett?

man använder kapsylen till att mäta upp rätt mängd med, har för mig att det är en halv för en liter vatten eller något sånt.

Nja, på Naturkompaniets hemsida står det 1 ml till 1 liter vatten. Dock står det inget om hur länge det ska stå och så vidare. Visserligen kanske det följer med en enklare bruksanvisning men det är inte raketforskning direkt. :)

Någon som har personlig erfarenhet av denna produkt? Man kanske bör starta en ny tråd?

mipert; sa:
Jag undrar över hur väl MSR miniworks tar bort smaker från vatten?

Jag köpte ett filter i våras men det har inte varit tillfälle att använda det skarpt än.

Köpet av filtret var mer en ”kul grej”, men jag kan också se praktiska fördelar, som mindre vikt och mindre bränsleåtgång under en vandring.

På Natirkompaniet står det att det "effektivt tar bort smaker..." och då måste det ju bara vara sant. ;)

Skämt åsido, håller med om att det är mycket praktiskt att slippa släpa med sig en massa vatten - det väger ju så urbota mycket!

I glesbefolkade delar av Sverige använder jag den synnerligen vetenskapliga metoden att misstänksamt betrakta vattnet i trettio sekunder och, om jag inte får en alltför menande blick tillbaka ur vattnet, dricka upp det. :) Egendomligt nog så har det hittills gått bra, men det är förstås något som man gör helt och hållet på eget ansvar. Jag vill inte rekommendera det, bara anföra mig som ett (än så länge) levande bevis på att det fungerar.

Är man i jordbrukslandskapet med kor, lantbruk, folk och annat som kan misstänkas sänka vattenkvaliteten har det hittills gått bra att knacka på dörren till infödingarnas boningar och snällt be att få en petflaska fylld.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips