Vart vandra med mamma?

• Trådstartare saraekdahl@ebox.tninet.se (Sara)
  • Start datum

saraekdahl@ebox.tninet.se (Sara)

Gäst
Jag och min mamma har bestämt att vi ska fara och fjällvandra i sommar, och jag skulle gärna vilja ha lite tips. Vi är båda i bra kondition, men det ska inte vara alltför tufft. Vi söker naturupplevelser, vackra vyer och gärna ett dramatiskt landskap, men har också krav på att det ska vara lättillgängligt (med tåg eller flyg) samt finnas övernattningsstugor längs vägen, gärna med möjlighet att bunkra eller laga mat. Vi har tänkt att vara ute ca 3-5 dagar.

Jag är mycket tacksam för tips!

Hej från Sara

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Salto-Kvikk

Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk torde uppfylla kraven som ni ställer på er fjällvandring. Rekommenderas!

/FF

Jämtland-Härjedalen

Jag måste nog slå ett slag för Jämtland-Härjedalen.

Alternativ 1: Tåg till Enafors och Taxi till Storulvån. Gå sedan till Blåhammaren, Sylarna, Helags, Ljungdalen, sedan buss till Svenstavik och vidare till Östersund.

Denna tur är 4 dagar med möjlighet att göra en femte dag antingen som toptur till Sylarna eller helags.

Alternativ 2 är en variant av ettan men vandra Storulvån, Sylarna, Helags, Gåsen, Stensdalken, Vålådalen..

jämtland OK

Jämtlandsfjällen är tacksamma, flexibla och underskattade. Reserverar mig bara mot alternativ
2. Såvitt jag förstår ger detta alternativ en hel dag i skog, något man kan vilja minimera
under en så kort tur.

il C.

Tågproblem

Storulvån är jättebra, ett problem är att SJ inte tänker stanna i Enafors längre. Jag vet inte när det kommer att genomföras men det är värt att ha i åtanke. På Storulvån (eller SJ) vet de nog mer.

Min mamma & jag...

Hej
Jag har vandrat i Härjedalen-Jämtland x3 somrar(5-7dgr två somrar och 2 dagar en sommar)och tycker det är toppen.

Sommaren 1999 vandrade jag med min 63 åriga mor och hennas väninna (Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Sylarna (2 nätter)-Blåhammar-Storulvån) en stugtur. Lite otur med vått väder men annars helt ok!

I sommar blir det dock Ammarnäs-Hemavan eftersom flera vi mött rekomenderat den turen (fortfarande stugtur)

Tips är att vandra i mitten-slutet av augusti för då har det nästan varit myggfritt för oss (1:a sommaren frös de ihjäl veckan innan men våran vecka var det hela tiden sol och +22 grader!)

Trevlig vandring! Katrin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips