Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013

För oss som inte korsar hela kontinenter kan det vara intressant bara att planera en färd tex. från Örebro till Ludvika. Eller har du lämplig cykeltour i andra riktningar. Dela med dig av tidigare erfarenheter eller kommande cykelrutter. Var finns de ultimata cykelvägarna i landet?

Tänkte ta min all-mountain cykel (och sovsäck m.m) på Högakusten-leden. Förhoppningsvis väldigt lite väg och mycket stig o skog.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
eskilstuna - halmstad

Som en liten förövning inför Sydamerika ska jag cykla till Halmstad. slutet av juni. Tänker mig Kolgårdsskogen till Motala, ner östra sidan av Vättern till Jönköping och småvägar till Ljungby sen västerut. Tror det tar 4 dagar.

Var ska jag cykla?

Jo, mestadels i mina nuvarande hemtrakter dvs i Bergslagen strax norr om Örebro. Mälardalsleden, speciellt norra delen, blir det nog någon delsträcka på.

Brukar hälsa på min kamrat som har fritidshus i Stensjö/Steninge vid Hallandskusten där det finns fina cykelvägar längs kusten (Ginstleden) och inåt landet.

I juni ska jag och "pojkarna" (de är pensionärer) till Sunne/Gräsmark för en vecka med cykling och paddling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips