Varning för olämpliga 190-gramsbehållare!

Primus är mitt nya favoritföretag :)
Jepp, bra kundservice
- men jag måste (efter gårdagskvällens otrevliga gasoltillbud) ändå varna för en Primusprodukt som absolut inte var bra. Och det trots att den är en hårt standardiserad produkt! Om det var ett tillfälligt batchfel eller ett generellt fel kan jag inte avgöra - så därför framgår påstämplingen på bilden.

Vad som hände var att jag skulle byta 190-gramstub i min Lindal-adapter. Den har oklanderligt hanterat många olika no-name-tuber genom åren men det här var första gången med en original Primus-tub... Vad som hände var att så fort jag gängade in punkteraren så började det läcka friskt, initialt både som vätska och gas tills jag kvickt reste det hela upp från skruva-läge till ett lodrätt 'bära snabbt ut ur garaget' -läge. Sedan så fick den stå där ute på garageuppfarten under natten och pysa färdigt...

När jag nyss monterade isär apparaten kunde jag konstatera att pressningen i centrum där punkteringsstiftet och dess tätningsring går ner inte ger möjlighet till full tätning EFTERSOM PRESSNINGEN AV FÖRSÄNKNINGEN ÄR FÖR BRANT, FÖR DJUP OCH ALLDELES FÖR LITEN I DIAMETER ! Jag jämförde med den jag tog bort igår - den har en mycket flackare och lite vidare försänkning. Och för att kontrollera om det var adaptern som felfungerat så fäste jag den på en 190-grammare från 'TEMA HEM & FAMILJ' [Jag vägrar kalla det där multivaruhuset för BILTEMA längre] som jag haft liggande säkert lika länge som Primusbehållaren. Det tätade direkt, precis så som jag är van sedan tidigare. Och även den var flackare och vidare i skålpressningen.

Så var försiktiga därute!
Och nej, efter det där så är Primus inte mitt favoritföretag - åtminstone inte vad gäller såna här viktiga saker...
/Odd
 

Bilagor

  • gasläckage.jpg
    gasläckage.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,687
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hm, jo - ett gammalt Optimus Crux som får vara godsvärmare på arbetsbänken vid vissa arbeten.
Den värmer mjukare/vidare än gassvetsen...
 
190-grams behållarna borde försvinna över lag IMHO - det är för mycket incidenter med dessa i jämförelse med de som har återförlutningsbara ventiler. - de är nästan lika otäcka som hantering med T-sprit och T-brännare, som nog är det som orsakar mest incidenter av alla när det gäller camping-kök av olika slag och MF-köken som tvåa i och med förvärmningen och uppflammande låga när man inte värmt tillräckligt - dock är den elden synlig till skillnad från en spritlåga som i princip är osynlig i solljus.

Vet att det är en prisfråga - men frågan om de sparade kronorna är värt skadorna som det kan bli om det blir en incident senare...

Biltema har slutat med dessa för länge sedan (de verka minska ned på gasolprodukter över lag - cp250-behållarna (till japan-köken) är tex. borta nu)
 
Jepp, bra kundservice
- men jag måste (efter gårdagskvällens otrevliga gasoltillbud) ändå varna för en Primusprodukt som absolut inte var bra. Och det trots att den är en hårt standardiserad produkt! Om det var ett tillfälligt batchfel eller ett generellt fel kan jag inte avgöra - så därför framgår påstämplingen på bilden.

Vad som hände var att jag skulle byta 190-gramstub i min Lindal-adapter. Den har oklanderligt hanterat många olika no-name-tuber genom åren men det här var första gången med en original Primus-tub... Vad som hände var att så fort jag gängade in punkteraren så började det läcka friskt, initialt både som vätska och gas tills jag kvickt reste det hela upp från skruva-läge till ett lodrätt 'bära snabbt ut ur garaget' -läge. Sedan så fick den stå där ute på garageuppfarten under natten och pysa färdigt...

När jag nyss monterade isär apparaten kunde jag konstatera att pressningen i centrum där punkteringsstiftet och dess tätningsring går ner inte ger möjlighet till full tätning EFTERSOM PRESSNINGEN AV FÖRSÄNKNINGEN ÄR FÖR BRANT, FÖR DJUP OCH ALLDELES FÖR LITEN I DIAMETER ! Jag jämförde med den jag tog bort igår - den har en mycket flackare och lite vidare försänkning. Och för att kontrollera om det var adaptern som felfungerat så fäste jag den på en 190-grammare från 'TEMA HEM & FAMILJ' [Jag vägrar kalla det där multivaruhuset för BILTEMA längre] som jag haft liggande säkert lika länge som Primusbehållaren. Det tätade direkt, precis så som jag är van sedan tidigare. Och även den var flackare och vidare i skålpressningen.

Så var försiktiga därute!
Och nej, efter det där så är Primus inte mitt favoritföretag - åtminstone inte vad gäller såna här viktiga saker...
/Odd

Hej Odd!
Tråkigt att du fick en sån dålig upplevelse av en av våra produkter.
Alla våra gasbehållare uppfyller den europeiska standarden EN417, och produktionen inspekteras löpande av en oberoende myndighet. Standarden tillåter en viss variation i mått i försänkningen för nålen på gasbehållaren. Våra kök och lyktor uppfyller också en europeisk standard och där finns t.ex. beskrivet hur den tätande packningen ska utformas för att kompensera för måttvariationen i gasbehållaren.

Adaptrar av den typ som är på bilden innefattas inte av någon standard och det är förmodligen därför den inte passar på Primus gasbehållare.

För att vara helt säker på att det inte är något fel på din gasbehållare så får du gärna skicka in den till oss. Skicka ett mail till support@primus.se så ser vi till att ordna en fraktsedel. Notera att det kan ta lite längre tid för svar nu runt jul och nyår, då vi är lågt bemannade.

Vänliga hälsningar
Klas Bäckman och
Eric Svartström
R&D Manager
Primus AB
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.