Varma vantar

Jag och sonen var ute 1,5 h i helgen och han kom in iskall om händerna i sina Didrikssonvantar. Jag tyckte inte att det var så farligt kallt själv, och då satt jag still, medan sonen kämpade upp coh ner för pulkabacken.

Igår hade de inte reagerat på förskolan, men de var bara ute 40 min. Förra året funkade Didrikssons bra med POP-yllevantar under, men nu är frågan om de börjar bli lite för små eller om de stryper blodtillförseln när man trär dem utanpå overallen.

Vilka vantar rekommenderar ni andra? Jag har letat runt på nätet, men alla test verkar ha några år på nacken... Helst ska vantarna hålla för att ärvas.
 
Vi kör med Hestra Fjellvott med urtagbar ylleinnervante. Funkar bra tycker vi. Storleken är viktig, för liten så blir det trångt, för stor blir det för mycket luft att värma upp.

//Per
 
Vi kör med Hestra Fjellvott med urtagbar ylleinnervante. Funkar bra tycker vi. Storleken är viktig, för liten så blir det trångt, för stor blir det för mycket luft att värma upp.

//Per

Instämmer till 100%,Hestra Fjellvott är det bästa för barnet. Har alltid köpt det och kvaliten är super så vantarna kan användas länge och av flera barn.
 
Hestra även här

Instämmer även jag med föregående inlägg.
Jag brukar kolla inför vintersäsongen att innervanten är ok, och vid behov köper jag en ny innervante.
Är det ned mot tio minus eller kallare får de även ett par tunna fingervantar under. Viktigt bara att det inte blir för trångt, så kolla att storleken är ok.
 
Hej

Grabben har sådana här http://hestragloves.com/sv/gloves/junior/kid-s-goretex/ och han är nästan för varm om händerna. Nu har han bara haft dem när han varit aktiv, dvs inte testat i ex stillasittande i pulka längre tid. Jag gillar att de kan dras över men inte är för tighta, dvs inga "strypmärken" på handlederna.

Visst är de dyra men "mammahjärtat" behöver inte oroa sig när han är ute på dagis, han fryser iaf inte om händerna... (jag är mer orolig för fötterna...trots bra kängor...)
 
Har jobbat inom förskola i 10 år och sett det mesta inom barnkläder & handskar, köp kvalite direkt dvs Hestra,kostar en del men man vill ju att sina guldklimpar ska ha det bästa!
 
Vi gillar Hestra och Kombi vattentäta vantar, tillräckligt stora för skalvante under. Behöver inte bli för dyra. Köpte två par för mindre än 300kr. PoP hade iaf förra året en bra liner med fleece i mudden. Lätta och bra att ta med på sommarfjäll också...

Värmepåse med som reserv kan också rekommenderas. Har man linervantar så kan de stoppas in mellan den tunna och tjocka vanten. / Sofia
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.