Vargstammen

Vargdödade människor

Angående människor dödade av varg!

Mig veteligen så finns det bara ett fall där en människa blivit dödad av en varg och detta av en varg som var tam och sedan utsläppt i skogen. Hur många människor som blivit skadade vet jag inte men hur många männsikor blir då inte skadade i trafiken? Har vi börjat skrota alla bilar ännu??

Jag har också sett att det har stått i en del gamla kyrkböcker från 17 & 1800-talet att männsikor blivit "tagen av vargen" men om man tittar närmare så kan man också läsa "tagen av trollen" så man kan nog diskutera vad som är sant i dessa kyrkböcker.

/Per Nyberg.

Bergatagen

En lite undran bara,

"så kan man också läsa "tagen av trollen" "

Jag kan gott tänka mig att det står någonstans, men har du läst det själv och isåfall var,
eller är det bara något du gissar borde finnas?

Leif...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svar på Bergatagen

Jag har dessvärre inte läst det själv. Däremot har jag nära släktingar som släktforskar som har läst det.
Kan tyvärr inte säga i vilken kyrkobok de har läst det.

Mvh, Per Nyberg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips