vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jägarna...

Nu är det inte så att jag tycker att alla jägare är likadana, det är nog väldigt få som är så här....
Men det finns en sak jag inte förstår.
Det är när vuxna, beväpnade män, med vapenutbildning får exempelvis björnfrossa och rusar skrikande mot närmsta lokaltidning för att berätta hur läskigt rovdjursmötet var.


Btw, på gotland finns det bönder som skriver inlägg i lokaltidningen om hur farlig vargen är, en kall vinter så att isen ligger mellan fastlandet och ön, så kan de farliga rovdjuren vara här.

Ibland måste man ta ut saker i förskott, exempelvis när man snackar om kärnavfall, man vill ju gärna veta om man gör ett misstag som kan kosta miljön och oss själva livet, men att vara rädd för vargen på gotland känns för mig så konstigt...
 
Re: jägarna...

majja; sa:
Nu är det inte så att jag tycker att alla jägare är likadana, det är nog väldigt få som är så här....
Men det finns en sak jag inte förstår.
Det är när vuxna, beväpnade män, med vapenutbildning får exempelvis björnfrossa och rusar skrikande mot närmsta lokaltidning för att berätta hur läskigt rovdjursmötet var.


Btw, på gotland finns det bönder som skriver inlägg i lokaltidningen om hur farlig vargen är, en kall vinter så att isen ligger mellan fastlandet och ön, så kan de farliga rovdjuren vara här.

Ibland måste man ta ut saker i förskott, exempelvis när man snackar om kärnavfall, man vill ju gärna veta om man gör ett misstag som kan kosta miljön och oss själva livet, men att vara rädd för vargen på gotland känns för mig så konstigt...
Det är nog så att en man eller kvinna behöver inte vara "vuxen" bara för att de fått vapenutbildning och är beväpnade. "Björnfrossa" kan jag förstå. Det är en naturlig reaktion vid björnmöte eftersom man vet att björnar försvarar sin mat och sin unge, en reaktion som säger åt en att det är dags att dra sig tillbaks.

Att bönder på Gotland räds vargen tyder bara på en total okunskap om vargen.

Något som är lite märkligt är att man aldrig hör någon propagera för att alla björnar ska skjutas av, trots att det varje år sker någon sorts direkt konfrontation mellan människa och björn. Allvarligare utgångar är dock ovanliga. Senast ett björnmöte i Skandinavien slutade med dödlig utgång för människan var, om jag inte missminner mig, en finsk gränsvakt vid nuvarande ryssgränsen i början av 80-talet som kom joggande och hamnade mitt emellan en björnhona med unge. Men vargen, den tycker en del ska skjutas av och de lägger ner stor tid på tjuvjakt för att ge sitt "bidrag".

Vad beror det egentligen på att vargen i vissas ögon ses som ondskan själv medan björnen är ok? Är det för att björnen ligger i ide hela vintern och inte stör renen när den vandrar ner i skogslandet? Är det människans associationer vid bilder av en vargflock som kalasar på ett bytesdjur? Eller är det så att björnen associeras med nallen många har som små, medan vargen associeras till typ Rödluvan historier? Sen finns ju de totalt rabiata rovdjurshatarna som t.o.m. lägger saxar i örnbon, men mitt intryck är att det är stor skillnad på uppfattningen om varg och björn, och de andra stora rovdjuren.
 
En kort titt pà gamla sagor, myter, legender och skrock räcker ju fór att konstatera att vargen sedan medeltiden alltid betraktas som människans fiende nr. 1. (frân varulvar till Stora stygga vargen). Som sà mycken annan gammal folktro och vidskepelse sà lever detta kvar djupt inrotat i vâr kultur och vàrt sätt att omedvetet bedöma olika saker. Som sagt sâ anses ju björnen allmänt vara en sympatisk och gosig figur, trots att denne sákert kan vara bra mycket farligare för en mánniska.

Trots det allmánna omdömet om vargen som en lömsk, opâlitlig och blodtórtsig individ sâ finns det sâ vitt jag förstâr inga belägg för att en frisk och oprovecerad varg attackerat mánniskor. Eller ár jag ute och cyklar nu?

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
En kort titt pà gamla sagor, myter, legender och skrock räcker ju fór att konstatera att vargen sedan medeltiden alltid betraktas som människans fiende nr. 1. (frân varulvar till Stora stygga vargen). Som sà mycken annan gammal folktro och vidskepelse sà lever detta kvar djupt inrotat i vâr kultur och vàrt sätt att omedvetet bedöma olika saker. Som sagt sâ anses ju björnen allmänt vara en sympatisk och gosig figur, trots att denne sákert kan vara bra mycket farligare för en mánniska.

Trots det allmánna omdömet om vargen som en lömsk, opâlitlig och blodtórtsig individ sâ finns det sâ vitt jag förstâr inga belägg för att en frisk och oprovecerad varg attackerat mánniskor. Eller ár jag ute och cyklar nu?

Mvh / Mats
Nej du är så vitt jag vet inte ute och cyklar. Det enda fall jag känner till där varg dödat människor, som är belagt i Sverige, är fallet som Aardwolf nämnde ovan. Varg uppvuxen med människor som tappat vargens naturliga rädsla för människor. I kyrkböcker nämns att vargar på 1700-talet skulle ha tagit en liten människa, dvs ett barn, men närmare omständigheter eller om det ens stämmer känner man inte till.

Då är vargens släkting och människans bästa vän, hunden, i vissa fall betydligt farligare för oss människor än vad vargen är. Och anledningen torde vara bristande respekt och rädsla för människor. Ett sådant beteende, dvs. att attackera människor, hos en frisk vild varg förekommer inte. Möjligen, möjligen kanske man kan tänka sig ett extremfall där en totalt uthungrad större vargflock angriper en ensam människa som betett sig som ett villebråd och tagit till flykten. Det sistnämnda är dock ren spekulation från min sida.

Förresten Malindo; hur är människors inställning till vargen nere i Spanien? Förekommer det någon debatt?

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-05-04 kl 13:48]
 
Re: Bidrag..

[/QUOTE]
Jisses.
Du är snarare ett exempel varför vissa från södern ogillar bönder från Norrland. Okunniga och obildade. Att stockholm får mucket av statskassan är väl ganska naturligt med tanke på att de flesta av sveriges befolkning bor här. Det du kallar glesbyggdsbidrag är något helt annat. Ett annat ord för det är Robin Hood skatten . Det innebär att vi stockholmare inte får ta del av all den skatt vi betalar in utan en del av den går till andra kommuner som tex norrland.
Vi betalar helt enkelt för en del av er service och för era bidrag och så gnäller ni på oss.
Snacka om småstadsmentalitet. [/QUOTE]


Jaja, tror du verkligen att det är så fattigt här uppe i Norrland är du välkommen att komma upp och se hur det är!

Du klagar på obildade norrlänningar men vad ska man då säga om stockholmare som tror att Norrland är en kommun? Norrland är större än så... ca 2/3 av Sveriges yta.

/Per
 
I Spanien debatteras det i allmánhet mindre än i Sverige. En sàdan sak som EMU, t.ex, som ju Sverige debatteras, omdebatteras och redebatteras in i absurdum infördes i Spanien med ett "jaha"..

Vargen är inte heller ett ámne som debatteras sárskilt livligt, men nár det gör det sà ár vál argumenten de samma som i Sverige. Spanien är ju ett land med mer vild fauna án Sverige, áven vad gáller rovdjur. Till detta ska lággas ett mer levande djur-náring, med exempelvis mángder med fàraherdar spm fortfarande vallar omkring stora flockar med fâr, samt att fâr och getter inte sállan stróvar fritt omkring i bergen. Alltsà tror jag att motsáttningar rovdjur- djurnäring är mer pàtaglig hár.

Dessutom finns det fler national-parker hár, tror jag. láste i ett pressklipp att i en av dessa hade just vargen satt stopp för en ohejdad vildsvins-expansion, sà dár kan man sága att eko-systemet hade komit i balans. Dárifràn är dessa bilder tagen med automatisk kamera och som visar varg som spàrar vildsvin

inf-som02-9d2.jpg


inf-som02-9d3.jpg

inf-som02-9d4.jpg


Vill du veta mer om varg i Spanien kan du t.ex lása pà FAPAS hemsida och om deras varg-projekt:

http://fapas.netcom.es/Ingles/project_wolf.htm

Mvh / Mats
 
Rödluvan och vargen

Foto fràn en spansk artikel och bildserie om en flicka och hennes far (fotograf) som tog hand om ett par sjuka vargungar och blev kompisar med hela flocken.

Som extra piff ikláddes flickan Rödluve-dräkt inför fotosessionen, vars sens-moral är "Ingen rádder för vargen här!"

cap7.jpg


Summa summarum: Lite snack och mycket action i Spanien!

Mvh / Mats
 
Räta ut lite missförstånd..

Läser med förskräckelse alla dessa inlägg om vargar och vilda djur i allmänhet och samer. Mycket okunskap florerar och mycket dold rasism. Tråkigt på ett sådant fridfullt forum som Utsidans. Här kommer några saker jag vill klarlägga.

-Jag är renskötande same.
-Jag hatar EJ rovdjur, det fanns ej heller något hat att ärva.
-Jag är ej heller "obildad", inskränkt eller stockholmshatare.
-Nej vi vill inte utrota nånting, vi vill bara leva på våran renskötsel.
-Nej, jag är ej rädd för att vargar ska äta upp mig.
-Nej, vi får ej heller bidrag för att ha rovdjur, det är ERSÄTTNING. Var god och håll i sär termerna.

Så här ser jag på det:
Rovdjuren har kommit i kläm i den vite mannens sk. utveckling. Vi tänker inte ta ansvar för att ni utrotat vargen i större delen av Sverige. Svenskar har tryckt tillbaka oss så mycket (genom skogsskövling, dammbyggen, gruvdrift, turistanläggningar m.m.) att vi har så lite marker kvar. Tyvärr kommer som sagt rovdjuren i kläm först, eftersom de är så känsliga och komplexa arter. Återigen, jag är FÖR en levnadskraftigt rovdjursstam. Jag är även för: ett bibehållande av urskog, ett icke-utfiskat hav, en renare atmosfär. Ni förstår kanske vad jag syftar på. Nämligen att man EJ kan dela upp vargens leva eller icke-leva i svart eller vitt.

Se till eran egen exploatering innan ni börjar anklaga oss för utrotande av nånting.

Även en diskussion om vad som egentligen är "naturligt" hade varit nyttig.
Är planterad skog naturlig?
Inplanterade kräftarter i fjällsjöar = naturligt?
En varg med obegränsad budget, när skolor och sjukhem läggs ner, är det naturligt? Snälla tänk efter innan ni slänger er med ordet "naturligt".

Tack för ordet.
/CJ -Snart Civ.Ing och Renskötare.
 
Re: Räta ut lite missförstånd..

c5j; sa:
Vi tänker inte ta ansvar för att ni utrotat vargen i större delen av Sverige. Svenskar har tryckt tillbaka oss så mycket (genom skogsskövling, dammbyggen, gruvdrift, turistanläggningar m.m.) att vi har så lite marker kvar.

Du säger mycket som jag håller med. Men är inte både du och jag svenskar?
 
malindo; sa:
I Spanien debatteras det i allmánhet mindre än i Sverige. En sàdan sak som EMU, t.ex, som ju Sverige debatteras, omdebatteras och redebatteras in i absurdum infördes i Spanien med ett "jaha"..

Vargen är inte heller ett ámne som debatteras sárskilt livligt, men nár det gör det sà ár vál argumenten de samma som i Sverige. Spanien är ju ett land med mer vild fauna án Sverige, áven vad gáller rovdjur. Till detta ska lággas ett mer levande djur-náring, med exempelvis mángder med fàraherdar spm fortfarande vallar omkring stora flockar med fâr, samt att fâr och getter inte sállan stróvar fritt omkring i bergen. Alltsà tror jag att motsáttningar rovdjur- djurnäring är mer pàtaglig hár.

Dessutom finns det fler national-parker hár, tror jag. láste i ett pressklipp att i en av dessa hade just vargen satt stopp för en ohejdad vildsvins-expansion, sà dár kan man sága att eko-systemet hade komit i balans. Dárifràn är dessa bilder tagen med automatisk kamera och som visar varg som spàrar vildsvin....

...Vill du veta mer om varg i Spanien kan du t.ex lása pà FAPAS hemsida och om deras varg-projekt:

http://fapas.netcom.es/Ingles/project_wolf.htm
Mvh / Mats
Tackar. Spanien är cirka 1,10 gånger större än Sverige till ytan, men medan Sverige har knappt 100-talet vargar har Spanien drygt 2000, dvs. 20 gånger fler än Sverige. Som du skriver verkar det också betydligt vanligare med konfrontationer människa-varg i Spanien, eller rättare sagt människans djurhållning-vargen, än i Sverige.

Intressant att jämföra Spanien och Sverige, även om man inte kan göra det rakt av utan måste ta hänsyn till typ av djurhållning, hur utspridd/koncentrerad befolkning och djur är över landet etc. Men 2000 vargar i Spanien sätter ju lite perspektiv på vargdebatten i Sverige. Här finns ytterligare lite info om den spanska vargen, bl.a. antal, utbredning, samt de för människan skador och kostnader vargarna är förknippade med:
http://www.wolf.org/wolf/learn/iwmag/2001/fall2001/fal2001a3.asp

Lustigt med vildsvinen. I Sverige sprider sig vildsvinen i allt högre grad norrut i riktning mot vargreviren i Mellansverige. Kan bli ett tillskott för vargen det, och balansera vildsvinens ökning även här. Ett vildsvin bör väl dock vara en ganska tuff nöt även för vargen.

Mvh Raskesven
 
Raskesven; sa:
Lustigt med vildsvinen. I Sverige sprider sig vildsvinen i allt högre grad norrut i riktning mot vargreviren i Mellansverige. Kan bli ett tillskott för vargen det, och balansera vildsvinens ökning även här. Ett vildsvin bör väl dock vara en ganska tuff nöt även för vargen.

Mvh Raskesven

Kanske det, men annars så har de ju ungefär hur många rådjur att äta som helst. Fram till dess att alla rådjur i norra Sverige är uppätna är det ju en bit, sen kan de säkert fortsätta i södra Sverige. Dvs de har några varggenerationer på sig att lära sig hur man döda ett vildsvin.

mvh Christian.

PS. Såvitt jag vet är rådjur i norra sverige en ganska ny företelse och de fanns inte där på den tiden som vi hade flera rovdjur.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.