Varför så få kvinnor?

vilken är normen då?

Hej igen!
Jo, jag erkänner att jag inte är i skogen för att träffa folk... och folk som sätter sig i knät på en på stranden, vad gör man åt dem? (flyttar från Sthlm som jag!) Avskildheten är som du säger charmen, annars for man väl till valfri turistort? Jag är helt med i resonemanget.

Givna fack och etiketter i pannan är mycket tråkiga, det är inget jag vill uppmuntra till. Men det är långt mellan läpparnas bekännelser och att leva som man lär. Gör ni det, ni män som undrar var tjejer/kvinnor finns? Jag ser att tonen ofta har hårdnat när spacklade damer kommit på tal i detta forum... som om det vore grejen? (en fördom: spacklade damer är ytliga och hör hemma i stan) Är man bättre frilufsare om man bara har de rätta grejerna och har flottigt hår? Själv struntar jag i smink och annat förhärligande i skog och mark, men att gå på kalas i underställströja skulle aldrig falla mig in! Jag gillar kläder och bryr mig om även värdsliga ting, men var sak på sin plats: gummistövlar i komposten och kjol och annat prål på jobbet. Varför? För att jag gillar det! För att samma person kan vara en mängd olika i samma person. Varför måste det vara en motsättning i det? Men många verkar vilja ansluta sig till EN STIL, leva efter den och att blanda/byta/anpassa sig efter situation, neeej, då kan man ju bli tagen som oseriös...det tycker jag är löjligt om något. Är självkänslan så dålig?

Huvudfrågan "Varför så få kvinnor?", kan nog få ett svar genom detta resonemang. Om grabbarna blir glada för kvinnligt sällskap oavsett vana och spacklingsgrad istället för att i smyg tycka att de är löjliga med sin "inte lika seriösa inställning", kanske det kommer med tiden att de ger sig ut oavsett fägring. Jag kan bara gå till mig själv- jag har utvecklats från stadsbrutta till lantis/ skogis/frilufsare med tiden, dock utan att släppa mitt gamla jag. Och för att det ska bli ordning på nästa generation: uppfostra barn och ungdom i första hand som människor, inte som pojkar och flickor. Det är känt att en mer androgyn läggning gör att människor i högre utsträckning kan lösa problem. Livet blir roligare om man inte begränsar sig så förbannat!

Sara
 
Senast ändrad:
Hej igen!
...Jag ser att tonen ofta har hårdnat när spacklade damer kommit på tal i detta forum... som om det vore grejen? (en fördom: spacklade damer är ytliga och hör hemma i stan) Är man bättre frilufsare om man bara har de rätta grejerna och har flottigt hår? Själv struntar jag i smink och annat förhärligande i skog och mark, men att gå på kalas i underställströja skulle aldrig falla mig in! Jag gillar kläder och bryr mig om även värdsliga ting, men var sak på sin plats: gummistövlar i komposten och kjol och annat prål på jobbet....
Sara

Jag håller med om att anpassa klädseln efter situation och att man kan vara välklädd även i skogen. Men är det inte lite väl extremt med höga stilettklackar som jag såg en gång på Sörmlandsleden? Det kan bara inte vara bekvämt. Men det förstås, Tina Turner och Dolly Parton har väl inget annat.
 
wow!

Otroligt... jag häpnar. Stilettklackar på Sörmlandsleden- där har vi en ny sport! Det är snudd på att jag beundrar sådant, hur bara KAN man?
Sara
 
Med risk för att vara lite sen in i diskussionen: När jag vandrade i jämtlandsfjällen med två kompisar i somras (alla tjejer, 23 år) så mötte vi flera ensamvandrande tjejer i 30-års åldern, men inga yngre killar. När jag senare vandrade längs Kungsleden med familjen träffade vi många tyska killar, men inga yngre svenska killar. Inget fel på tyskar, men jag undrar snarare var killarna är än tjejerna. Är alla inne och machotältar i Sarek för att slippa träffa folk eller? =)
 
Unga människor överhuvudtaget

Om man nu struntar i vilket kön de unga människor har som INTE är ute i naturen, så har väl många också en viss töntröskel att ta sig över innan de kan ge sig ut. Det verkar ibland som om de enda fritidsaktiviteter som är socialt accepterade är de som innefattar alkohol. Utförsåkning verkar gå an, så länge man får gå på afterski efteråt. Fotboll - helt OK, bara man får ta sig en öl till. Så en del kanske kräver några år på nacken för att ha styrka att stå emot, och bli en "sån där j-a skogsmulle!". Eller?
 
Om man nu struntar i vilket kön de unga människor har som INTE är ute i naturen, så har väl många också en viss töntröskel att ta sig över innan de kan ge sig ut. Det verkar ibland som om de enda fritidsaktiviteter som är socialt accepterade är de som innefattar alkohol. Utförsåkning verkar gå an, så länge man får gå på afterski efteråt. Fotboll - helt OK, bara man får ta sig en öl till. Så en del kanske kräver några år på nacken för att ha styrka att stå emot, och bli en "sån där j-a skogsmulle!". Eller?

Håller delvis med dig där,men tror att det ligger lite mer åt 'gilla läget' hållet.Unga idag har aldrig lärt sig att ha tråkigt i den meningen att göra ingenting särskilt,alltid ska det vara något speciellt att fokusera på.Sätt på TV´n när du har gäster hemma...


peter
 
Håller delvis med dig där,men tror att det ligger lite mer åt 'gilla läget' hållet.Unga idag har aldrig lärt sig att ha tråkigt i den meningen att göra ingenting särskilt,alltid ska det vara något speciellt att fokusera på.Sätt på TV´n när du har gäster hemma...


peter


För dagens unga gäller: Ingenting är roligt länge!
 
För dagens unga gäller: Ingenting är roligt länge!

Oj. Det ser dystert ut, och jag håller med er i era antaganden. Som tur är vädrar jag förändringens vindar. Jag tror att vi går en ny friluftsfrämjande tid tillmötes. Pendeln svänger i takt med att miljömedvetandet ökar. Huvudsaken är att vi kan göra naturen lättillgänglig, och inte skrämmer ungdomarna att tro att man behöver en massa specialutrustning för att ta sig ut i skog och mark. Man kommer långt med ett par vanliga gympadojor och lite fika nerpackat i en ryggsäck!
 
Huvudsaken är att vi kan göra naturen lättillgänglig, och inte skrämmer ungdomarna att tro att man behöver en massa specialutrustning för att ta sig ut i skog och mark. Man kommer långt med ett par vanliga gympadojor och lite fika nerpackat i en ryggsäck!

det e bara att läsa här, när någon stackare som vill börja med friluftsliv stilla undrar vad han/hon behöver, det brukar landa någonstans runt 100.000skr med hillebergs expeditionstält, asterix-jacka, klättermusen brallor och en bergan rygga att stoppa allt i.. vi hade en gång en tråd om UB alternativ, ultra billigt frilufsande, själv så började jag mitt frilufsande med gummistövlar, jeans och scouternas blå skjorta, det var först 20 år efter det jag insåg behovet av superdyr expeditionsutrustning.. jag tror på din devis, jumpapjukk å kaffetermos..
 
Om man nu struntar i vilket kön de unga människor har som INTE är ute i naturen, så har väl många också en viss töntröskel att ta sig över innan de kan ge sig ut. Det verkar ibland som om de enda fritidsaktiviteter som är socialt accepterade är de som innefattar alkohol. Utförsåkning verkar gå an, så länge man får gå på afterski efteråt. Fotboll - helt OK, bara man får ta sig en öl till. Så en del kanske kräver några år på nacken för att ha styrka att stå emot, och bli en "sån där j-a skogsmulle!". Eller?

Instämmer i att de flesta ungdomarna har svårt att ha kul utan alkohol, men gäller inte det äldre också? Tycker nog att alla åldrar har svårt att gå på en fest eller piknick utan alkohol.
Minns när jag var i övre tonåren och hängde med Friluftsfrämjandet på kajakturer. När vi paddlat klart för dagen, tälten var uppe och middagen puttrade på köken var jag den enda i gruppen som inte hade en ölburk i handen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.