Varför så dyra Arcteryx??

malindo; sa:
Om vi ska spinna vidare pà detta ámne sâ är det ju faktiskt inte tillverkarna av kläder och skor som designar sásongens nya färger, utan detta àligger väverier resp. tanneries (garverier?),

Men det är väl lättare för den enskilde tillverkaren att påverka underleverantören än det är för till exempel den enskilde konsumenten att påverka tillverkaren?

Om ni säger "Vi vill ha gråbrungrönt läder nästa år, annars byter vi leverantör" får ni väl bättre respons än om jag skriver och säger "jag vill ha gråbrungröna kängor, annars köper jag ett par Tretorn Sarek"?

Öh, hmmm... var var vi nu igen? Varför är Asterix så jäkla mycket dyrare än likvärdiga Osprey på säckar för Alpin/Bigwall-klättring? :)



[Ändrat av Nordesjö 2004-04-19 kl 16:34]
 
Den största makten ligger i den enskilde konsumentens hand, pà det att han genom att ej köpa den färg han ej kan lika ser till att hela kedjan bakàt màste ändra sig. âtmindsonde ár det vál sà teoremet lyder..

Ang. Arcteryx etc har jag hört att de styr priserna ganska tufft Over There, och att de smà Momma & Papa-shops som prisar lágre än vad som rekomenderas, ej levereras varor.

Höga priser är ju en gammal effektiv medicin, som tidigare nämts, om man vill fà sitt márke att verka báttre án andras. Naturligtvis bór produkten vara accpetabel, annars`hàller inte den strategin i lángden.

Mats
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
malindo (Mats Lindholm) skrev:
Den största makten ligger i den enskilde konsumentens hand, pà det att han genom att ej köpa den färg han ej kan lika ser till att hela kedjan bakàt màste ändra sig. âtmindsonde ár det vál sà teoremet lyder..

Japp... jag tror faktiskt att de största bromsklossarna är
1. Butikspersonalen, som inte har ett bra system för att studera efterfrågan. De följer upp vad som säljs, men inte vad som efterfrågas (viktig gradskillnad). Ofta agerar försäljare som om de färger och modeller de själva säljer är bestämda och låsta av gudarna.
2. Konsumenterna som inte fattar att de faktiskt kan påverka bara de slutar vara så slapprövade.

Höga priser är ju en gammal effektiv medicin, som tidigare nämts, om man vill fà sitt márke att verka báttre án andras.

Exakt. Ur ett varumärkesperspektiv har ju Arcteryx gjort HELT rätt. De har ju faktiskt lyckats hur bra som helst att få oss konsumenter att tro att det faktiskt är värt att betala en tusing till för ett plagg bara för att det kommer från dem. Bara att gratulera!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips