Varför kanalerna på utsidan

Jag har ett par kupoltält med slät yttertältsyta. Ett amerikanskt Sierra Design där man tar innertältet först med krokar över bågarna. Lätt monterat.

Det andra är Helsports Dome 2+. Trögt att få i bågarna.

Jag har haft ett par bågbrott i sträng kyla.

Thure

Jag har ett par kupoltält med slät yttertältsyta. Ett amerikanskt Sierra Design där man tar innertältet först med krokar över bågarna. Lätt monterat.

Thure

Just det första exemplet som tureb beskriver är ju typisk för stängerna på insidan, dvs tält där inner- och yttertält inte är kopplade och reses samtidigt. I den designen är ju stängerna fästa mot innertältet istället för yttertältet (kanalerna på utsidan - fast på innertältet;)) coh yttertältet (eng "rainfly") monteras separat utanpå efteråt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har haft stångbrott vid vintertältning så så sällsynt är det nog inte tyvärr.

Har mött några som oxså råkat ut för det.

Har oxså ett kupoltält med innertältet i stängerna och regnkappan ovanpå. Innertältet hinner bli blött när det regnar.
Det är såpass tungt att det är ett deciderat bil och båttält.

go tur

Thure

Mitt förra tält Sierra Design (har det kvar, med sprucken båge). Jag tycker det är/var svårmonterat, tog säkert 30 minuter.
Bågarna heter Easton om jag minns rätt, som skulle var ett högkvalitetsfabrikat. När jag ville köpa en ny båge och ringde importören så sa dom bara ”vi har slutat med Sierra Design, så ring fabriken i USA”
Taskig kundservice. Inte konstigt att dom senare gått i konkurs, så kundovänliga som dom var.

Mitt nya tält Hilleberg Staika sätter jag upp ensam på 7 minuter (jag har tagit tid) +ev tid för tältpinnar, eller kilar vid tätning på berg.

Då jag är så svag och kort, har jag svårt att få på krokarna överst på tältet där alla 3 bågarna korsar varandra. Så jag har gjort en liten ”uppfinning” som gör det lättare att få på krokarna.

Se bild

Per

Bilagor

• IMG_1672.jpg
    IMG_1672.jpg
    36.8 KB · Visningar: 362

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips