Varför kanalerna på utsidan

Jag är på G att köpa tält. Vi är fyra i familjen så antingen ett stort eller två mindre. Men det är en annan fråga.

Jag vill ha ett tält där man reser innertältet med yttertältet för att det är smidigare och framförallt bättre vid regn.

Det jag lägger märke till, och därav min fråga. Alla såna tält tycks lägga kanalerna för tältpinnarna på utsidan yttertältet.

Borde inte tältet bli mindre vindkänsligt och tystare om kanalerna satt på insidan?

Varför gör ingen så? Eller gör någon så? Vad är det jag inte tänker på?

Senast ändrad:
Helsports tält har kanalerna på insidan har jag för mig. Ett skäl ska vara just vindstabilitet. Är själv ägare till bägge typer och kan inte säga att jag märkt någon större skillnad i praktiken.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har flera olika med kanalerna på utsidan och märker inget av det TS frågar om.

Det skulle bli betydligt svårare att montera stängerna om stångkanalen var på in/mellansidan.

go tur

Förutom hanterbarheten som är lättare med kanalerna på utsidan, så finns det två andra fördelar med den designen:
- Vid ett stångbrott är risken mindre att yttertältets väv skadas
- Lättare att göra kanalerna rymligare för att få plats med dubbla stänger vid behov

Har flera olika med kanalerna på utsidan och märker inget av det TS frågar om.

Det skulle bli betydligt svårare att montera stängerna om stångkanalen var på in/mellansidan.

go tur
Om du inte testat med kanalen på insidan verkar det ju märkligt att uttala sig om vind och tystnad i jämförelse? Eller har du testat?

Tror du det blir svårare att montera? Det tror inte jag. Har du testat båda varianterna?

Förstår det där vid brott brott att man riskerar att skada duken. Men inte att det skulle vara svårare att rymma två pinnar. Det är väl bara att göra den större.

Kul att det finns någon tillverkare som tänker som jag.

När du monterar stången och spänner den i stångkanalen, trycker du den utåt/uppåt från tältduken sett. Så även med stångkanalen integrerad i yttertälets väv kommer den att utgöra en upphöjning på utsidan av tältduken.
Att ha stångkanalerna helt på insidan i separata kanaler ser jag inte hur det skall kunna fungera när man spänner stången (det måste ju finnas någon form av mothåll)?

Jodå jag har prövat med kanalerna på insidan och då det var delade kanaler var det betydligt värre att montera i terrängen med rejäl blåst.
Men med hela kanaler borde det inte vara några problem alls.

go tur

Självklart. Men knappast 7-8 centimeter som i en kanal på utsidan. Två pinnar i en kanal måste ändå vara grymt ovanlig. Om behovet finns lär man ju ändå inte ha med en extra uppsättning pinnar

Senast ändrad:
Hur skulle skillnaden i slitaget bli?

När stångkanalen är utanför så drar den upp tältet och när den är inne så trycker den upp tälten.

Om inte kanalen är smal och trång så kommer tältduken röra sig över något som trycker ut duken jämför med att kanalen är du utsidan så är det kanalens tyg som blir slitet.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Jodå jag har prövat med kanalerna på insidan och då det var delade kanaler var det betydligt värre att montera i terrängen med rejäl blåst.
Men med hela kanaler borde det inte vara några problem alls.

go tur
Aha. Point taken. Delade kanaler där de typ korsar varandra. Då förstår jag. Ja det är klart det är lättare på utsidan.

Eftersom de flesta tycks välja utsidan så är det säkert som ni säger. Hållbarare och enklare. Och det väger upp eventuella fördelar med att ha dom på insidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips