Varför dör kompasser?

gro

Avslutat
Jag har ett par tre stycken kompasser, de är alla av olika årgång. När jag senast skulle använda en (den nyaste) visade sig att den hade utvecklat en osund luftbubbla inne i huset, den hindrade nålen från att röra sig fritt. Samma sak med nästa, som är betydligt äldre. Den tredje som är äldst hade klarat sig. Samtliga är från Silva. Jag upplever det konstigt att de helt plötsligt har självdött på en tidsperiod mindre än 2 veckor, hur kan det hända? Är det ett användarfel? Hur lång tid ska en kompass hålla sig hermetiskt tät?
 
Man kan nästan tro att det är ett inbyggt fel, men hur väl man än försöker så är det svårt att inte lösa luft i vätskor. Vid lågt lufttryck så samlas det i en större bubbla.....och hindret är där.
Vill man undvika problemet får man sköta påfyllningen i undertryckskammare och det är mycket praktiskt besvär förenat med det.
Med tanke på att en liten syftkompass är relativt billig på CO mfl så köp dig en ny, tills det blir dax igen eller lev med en liten bubbla, det fungerar faktiskt trots allt....
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Dör är väl mycket sagt

Centrera bubblan så ställer den inte till med så mycket.

Naturen brukar gilla att försöka utjämna skillnader, så de måste åstadkomma absolut gastätt under mycket lång tid. jag gillar att använda en armbandskompass och är den från förre ägarens mest aktiva tid så talar vi 30-tal.
 
Nu snackar vi en bubbla som upptar en tredjedel av volymen i kompasshuset...

Hmm, låter som en reklamation tycker jag. En liten pyttebubbla spelar ju ingen roll, men när en tredjedel av kompasshuset är fyllt med luft så borde det bedömas som ett fel.

...själv använder jag sedan 10 år bara suunto och har aldrig haft problem..;)


//J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har ett par tre stycken kompasser, de är alla av olika årgång. När jag senast skulle använda en (den nyaste) visade sig att den hade utvecklat en osund luftbubbla inne i huset, den hindrade nålen från att röra sig fritt. Samma sak med nästa, som är betydligt äldre. Den tredje som är äldst hade klarat sig. Samtliga är från Silva. Jag upplever det konstigt att de helt plötsligt har självdött på en tidsperiod mindre än 2 veckor, hur kan det hända? Är det ett användarfel? Hur lång tid ska en kompass hålla sig hermetiskt tät?
Undertecknad har dåliga erfarenheter av Silvas kompasser! De får alldeles för fort stora och störande luftbubblor i kompasshuset.
Se tidigare tråd! http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54175&highlight=bubblor
Köp en Suunto-kompass istället!

Lycka till!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.