Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation?

-i ärlighetens namn-
Ryggsäcken innan min Fjällräven var en Everest, och jag var tvungen att göra samma förstärkning/lagning på den ganska tidigt. Jag har faktiskt fram till nu trott att det var min svankrygg som gör slitaget, eftersom min mans vardagsryggsäck (Fjällräven) inte uppvisat alls det här slitaget på alla år han haft den
Hmmm... jag är också rätt svankryggig... du kan ha en poäng där!
Men känns ändå som att konstruktionen med bara ett lager i botten är lite klent tilltaget.
 
Lite klen hållbarhet kan jag tycka. Skrotade nyss en Everest-ryggsäck jag köpte år 1997 för att bära pluggarböcker i. Första fyra åren var det vardaglig användning, därefter vid utflykter och dylikt. 23 års användning ändå, innan dragkedjan gav upp. 2,5 år är lite lite kan jag tycka.
Delar av deras produktbeskrivning på denna:
"Produktbeskrivning
Med klassisk stil och moderna funktioner är Greenland Top redo att bära allt du behöver för en dag på språng.
...
Funktioner:
Anpassningsbar med Greenland Wax, Andningsbar, Lång livslängd, Snabbtorkande, Vattenavvisande, Vindtätt "
 
Jag är nog beredd på att skriva under på "lång livslängd" ändå. Min man har ju haft sin fjällräven sen ...ah, 2004 kanske? Till vardags bara, men han har ett jobb där saker o kläder verkligen kan bli utsatta för slitage. Hans säck är fin som när den var ny -åtminstone precis efter att han tvättat av den :)

Men jo, en förstärkning där nere vore på sin plats. Även om det är svankryggigheten som gör slitaget så är ju inte vi de enda två kvinnorna på planeten med en rejäl svankrygg!
 
Skrotade nyss en Everest-ryggsäck jag köpte år 1997....a.
Jag kan väl tillägga till min egen kommentar att det var en helt annan typ av ryggsäck, en Haglöfs Tight-kopia. När den skrotades var den skitig, solblekt och med trasig dragkedja, men i övrigt i fantastiskt skick med tanke på ålder och nyttjandegrad.

Är det så sorgligt att man får betrakta Fjällrävens säckar som modeaccessoar? Och därmed inte ha så höga förväntningar på hållbarhet. Designen verkar ju vara mer fokuserad på utseende än lång hållbarhet, vad som än påstås i reklamen.
 
Nej Fjällräven är mer än bara en modeaccessoar, tycker jag. Förutom just detta specifika slitage som kan ha med svankrygg att göra så är jag mycket nöjd med hållbarheten hos min ryggsäck. Och min mans ryggsäck också tydligen :) Everesten jag hade innan var av liknande "retro"-typ i nåt canvasliknande polyestertyg och den såg precis som du säger solblekt och fransig ut och den var skavd både här och där, och jag skulle nog inte får för mig att kalla den "hållbar" eller "lång livslängd" även om jag nog hade den i >10 år
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.