Vårda kängor.

Vårda viktigast

Om du vill behålla styvheten i kängor av "kontinental typ" och turpjäxor i läder använd vax. Arbeta in det med handen och värm på med hårföhn torka bort överflödigt wax med papper. När väder och solhöjd tillåter kan hårföhnen ersättas av att man sätter ut skona resta mot en solvägg för att s.a.s. smälta in vaxet. Vilket vax man använder spelar enligt min erfarenhet ingen roll bara det är skovax.

Kängor med sladdrigt skaft, vissa t.ex. Lundhags kängor och Graninge fjäll, där kan man använda fett på lädret i skaften och den sladdrighet som fettet bidrar till gör varken från eller till på den sortens läderskaft. Fettet tränger in bättre och vattentåligare blir det.

Smutsiga kängor rengörs med handljummet vatten och ev. tvål eller såpa. Det görs då som första steg i kängtillsynen.

Använd gärna skoblock när du inte använder kängorna på fötterna och torka alltid kängor vid måttlig värme. Proppa dem gärna fulla med tidningspapper när du torkar dem, vilket då, tidningspapperet alltså, byts regelbundet.

Undvik siliconfett, vissa spaltläder mår obra av det. Men handjummet vatten, rotsaksborste, lädersmorning, wax rekommenderas regelbundet. Till gummidetaljerna fungerar Lundhags gummimedel utmärkt.
Var försiktiga med värmen, där smör smälter kokar läder....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tveksam

Vad har du för känga? Om det är en fodrad membrankänga så ska du verkligen inte smeta på fett. Följ tillverkarens rekommendationer eller använd ett bra skovax.

Om man har membran kläder t.ex. Gore-Tex laminerat tyg så funkar membranet bättre om tyget är väl impregnerat så att vattnet pärlar sig på ytan. Min erfarenhet är att det också gäller för läderkängor med membran.

Såg inte att du avsåg fett och det är vax jag använt på mina membran kängor med gott resultat.

Senast ändrad:
Tip top läderbalsam

fick jag tag på hos min skomakare. Inga lösningsmedel. Bivax, kokosfett och lanolinolja... Prisvärt och betydligt drygare än fiskarssmorning. Det kör jag på mina Lundhagskängor..

Om man har membran kläder t.ex. Gore-Tex laminerat tyg så funkar membranet bättre om tyget är väl impregnerat så att vattnet pärlar sig på ytan. Min erfarenhet är att det också gäller för läderkängor med membran.

Såg inte att du avsåg fett och det är vax jag använt på mina membran kängor med gott resultat.

Bra tips, de blir till å smörja in skaljackan med lite vax ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips