Vård av kängor

Jag åker med ett par kängor av telemarkstyp. Om jag vårdar dem som jag vårdar mina vanliga kängor kommer lädret bli mjukare och därmed kommer det bli svårare att åka. Hur ska man vårda skridskokängor så de blir vattenresistenta och samtidigt behåller sin styvhet?

Ha det
/Magnus
 
Jag har fått höra att man ska använda vax till kängor/pjäxor som man inte vill göra mjukare. Minns inte exakt hur det sas, men nåt i stil med att fettet tränger in i lädret på ett helt annat sätt än vax, som mer ligger på ytan. Meindl Sport Wax el. liknande borde funka. Fråga annars i en butik som säljer skridskopjäxor, de borde veta precis vad du letar efter.

/Harald
 
Vax är det som gäller

I mer än femton års tid har jag åkt telemark med läderskor och de har vårdats med vax för att vara vattentåliga och behålla sin styvhet och det har funkat.
Min metod är att först putsa pjäxorna med vanlig skokräm för vanliga skor och blanka dem ordentlig. Därefter appliceras ett lager av vax på skorna och värms försiktigt med hårföhn (mindre populärt bland familjens kvinnor) samtidigt som det masserats ut på skorna. Kom ihåg att vara extra noga med randsömmen längst ned runt sulan.Låt sedan skorna stå en stund.
När skorna stått en god stund så borstas de till högglans med vanlig skoborste.
Använder denna metod också på mina vandringskängor.
 
Re: Vax är det som gäller

klippen; sa:
I mer än femton års tid har jag åkt telemark med läderskor och de har vårdats med vax för att vara vattentåliga och behålla sin styvhet och det har funkat.
Min metod är att först putsa pjäxorna med vanlig skokräm för vanliga skor och blanka dem ordentlig. Därefter appliceras ett lager av vax på skorna och värms försiktigt med hårföhn (mindre populärt bland familjens kvinnor) samtidigt som det masserats ut på skorna. Kom ihåg att vara extra noga med randsömmen längst ned runt sulan.Låt sedan skorna stå en stund.
När skorna stått en god stund så borstas de till högglans med vanlig skoborste.
Använder denna metod också på mina vandringskängor.

Jag använder en likande metod.
Skokräm och borta som skjutton till pjäxor är blanka. Putsa vidare med ett par uttjänta strumpbyxor. Då jag är singel får man ibland tigga sig till uttjänta strumpbyxor bland tjejbekanta, och vissa undrar då vad man har för läggning :cool: men nu vet dom att strumpbyxorna är till skoputs.

Sedan på med vax (Nikvax heter det jag använder) knåda och putsa igen så länge jag orkar.

I ”vetenskapligt” syfte har jag för några år sedan lagt på LiqueSole på randsömmen på ena pjäxan, men nu har det inte varit vatten på isen på länge så jag minns inte om pjäxan med LiqueSole är signifikant tätare. Dessutom använder jag numera Sealskin sockor då det är vatten på isen.

Nästa gång jag vaxar ska jag ta fram hårtorken, den har jag inte använt på många år.

pjaxor_gif4.gif


Per Brune
 
Trevligt att se

Trevligt att se ett par så blanka kängor eller för att använda ett uttryck jag lärt från trakterna av Storuman "De blänker som en hunnballa i månsken".
Apropå "Likvisål" (nysvensk stavning) så är det utmärkt att använda på läppen på tur och telispjäxor i läder, skyddar sömmen mot slitage från bindningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.