Dubba NN BC kängor

Hej

Har sökt på forumet utan att finna det jag söker.

Funderar på att göra mina Crispi-kängor lite mindre halkiga - största olycksrisken är ju när man går på/av isen eller vid förflyttning mellan sjöar på isiga vägar.
Jag använder Rottefella NN BC bindning på mina skyllermarkare. Finns det någon som har erfarenheter av att dubba kängor i kombination med den bindningen?
Har kollat lite på Best-grip dubbar som verkar vara ett enkelt alternativ.
Plusset med sånt som sitter fast är att man inte kan välja bort att använda det.....

Mvh Curt
 
Fall vid åkning största risk

- största olycksrisken är ju när man går på/av isen eller vid förflyttning mellan sjöar på isiga vägar.

Fallskador vid landpromenader är inte ovanliga. Skor med bra fäste är bra.

Den dominerande skaderisken vid långfärdsskidskoåkning är dock fallskador vid åkning. Oftast pga. sprickor, ojämnheter, snöfläckar, skräp eller annat på isen. Snötäckta isar ökar riskerna. Bland de allvarliga skadorna dominerar dels armskador (axlar ur led, arm- och handfrakturer), dels huvudskador (hjärnskakning och ansiktsskador). Hjälm och handskar är bra skydd.

Mer info finns på http://www.skridsko.net/foreningen/sakerhet
 
Jo, du har nog rätt i det.
Använder alltid handskar och funderar på hjälm, men funderingen i sig lär inte skydda mig...

Men det jag frågade om var praktiska tips, åsikter, råd och erfarenheter av att dubba Crispi-kängor i kombination med Rottefella NN BC-bindning.

Finns det någon som vill komma med sådant är jag tacksam!

Curt
 
Inte testat

Jo, du har nog rätt i det.
Använder alltid handskar och funderar på hjälm, men funderingen i sig lär inte skydda mig...

Men det jag frågade om var praktiska tips, åsikter, råd och erfarenheter av att dubba Crispi-kängor i kombination med Rottefella NN BC-bindning.

Finns det någon som vill komma med sådant är jag tacksam!

Curt

http://www.letro.se/default.asp?prodid=23673

Om du testar vill jag veta svaret.
 
Dubbar!

Hej!

Här finns det dubbar:
http://pikmakarn.com/

Sök på "pjäxdubb".

Har det på mina Lundhags och det hjälper i viss mån. Med tiden kryper dubbarna djupare in i sulan.
Men något fall har de säkert hindrat.

Mvh


Danne
 
Men fungerar det för alla sulor? Fäster t ex dubb i alla typer av gummiblandningar i sulorna? Och är dubben i vägen så att de blir obekvämt på skridskorna?
 
Att hitta dubbar känns inte som det stora problemet.

Mitt problem är istället om det fungerar att dubba en Crispi-känga som ska användas med Rottefella NNBC-bindning, precis som jag skrev i startinlägget.
Det känns som om kängan har så mycket kontaktyta mot bindningen att jag misstänker att dubbarna skapar problem.

Curt
 
Att hitta dubbar känns inte som det stora problemet.

Mitt problem är istället om det fungerar att dubba en Crispi-känga som ska användas med Rottefella NNBC-bindning, precis som jag skrev i startinlägget.
Det känns som om kängan har så mycket kontaktyta mot bindningen att jag misstänker att dubbarna skapar problem.

Curt

Nu har jag kollat på min känga/bindning. Klacken vilar mot en plan platta i vilken du borde kunna hål för dubbarna. Vad gäller dubbarna i sulan så måste de placeras på dess 'åsar'. När kängan trycks ned mot bindningen finns ett spel kvar mellan åsen och dess styrspår på 2 mm där dubben får plats. Om detta utrymme är för litet gissar jag att du kan borra hål i spårets botten för dubben.

Som jag ser det är dubbarna i klacken viktigast; de hindrar dig från att tappa fästet då du sätter ned foten - men det är, som sagt, min åsikt.

Berätta gärna hur det går.
Torbjörn
 
Fel, fel, fel .......jag vände på resonemanget då det gäller dubbar i själva sulan. Om du väljer var du skall dubba med omsorg så kan du nog få plats för dubbarna genom att borra hål för dom i plastplattan. Svårigheten blir väl att hålla rent från grus och fukt som kan tränga in i mellanrummet mellan bindningen och själva grillan.

Jag ber om ursäkt för denna lapsus.
T
 
Håller med, det verkar vara så att man behöver göra hålrum i bindningens platta för att dubbarna inte ska ligga ovanpå plasten och orsaka glapp mellan sko och bindning. Detta lär väl för övrigt resultera i att dubben gnager sig ner på sikt. Med bindningens ganska fixa placering av kängan visavi bindningen borde håltagning lösa problemet..

Dubbar i hälpartiet har nog prio 1, precis som nämnts.

Curt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.