Kängor

Jag funderar starkt på att köpa ett par nya vandringskängor, någon av Lundhags modeller. Troligtvis Sc. Hiking eller Alaska. Jag undrar om dessa är bra att åka långfärdsskriskor med, tänker på NN-sula.

Sedan undrar jag också om man störs av läppen vid vandring?

Mvh
Johan
 
Alaska inget vidare för långfärdsskridsko.

Jag har provat Alaska på långfärdsskridskor och det var inget vidare bra. Sulan är ju rundad för att vara följsam i steget och det gör att man får spänna ner hälen väldigt kraftigt om man använder vanliga skridskor för NN-skor. Dessutom känndes de höga skaften konstiga.
Alaska för vandring har jag aldrig provat, men flera jag känner har skurit bort läpparna i fram för att de tyckt att läpparna stör steget.
 
Alaska - Skridskokängor....

Hej!

Alaska har jag vandrat i sedan mitten av 70-talet. Läppen har aldrig stört mig, stör det dig så slipa bort den. Till skillnad mot läppen på skidköpar pjäxor som jag alltid snubblar över.
För långfärdsskridsko åkning kommer du nog att tycka att skaftet är väl mjukt, att sulan har böj inbyggd upplever vissa som störande. Själv åker jag hellre utan prestigekrav. Jag prövade ett par Almgren skridskokängor med de var på tok för smala över tårna.....
För mig fungerar Alska utmärkt som året runt känga, det jag gillar bäst är att en enkel, ofodrad känga går att torka i skogen, det klarar aldrig en fodrad.

Go tur

Johan K
 
Jag åkte med Militär (Winter Trekker) i några år. Tyckte det inte var några problem att spänna ner sulan, körde med Almgrens Snabb. Däremot känns skaftet ganska högt men framförallt är den så jäkla rymlig inuti, foten bara halkar runt (Winter Trekker och Alaska har samma läst). Men Scandinavian Hiking har mindre rymlig läst.

Att vandra med NN går bra, är det mycket sten och man är trött i benen kan det vara lite jobbigt om man inte lyfter på benen ordentligt. Lätt att slå i läppen.

Beror på vad ditt mål är, är det viktigare att ha en bra, rejält hög vandringskänga än en bra skridskokänga så funkar det nog. Kan du tänka dig en lägre känga eller vill ha den framförallt för långfärdsskridskoåkning skall du välja något annat.

-Palle
 
Avgör storleken?

humbug; sa:
Sedan undrar jag också om man störs av läppen vid vandring?

Mvh
Johan
Huruvida man störs av NN75 då man vandrar tror jag hänger ihop med hur stora ens fötter är. Jag har storlek 45 på mina skridskopjäxor med NN75 och störs inte ett dugg av läppen. Förhållandet mellan läppens utstick och skons längd blir ju inte så stort då. (Läppen behöver ju ha samma utstick oavsett skostorlek för att passa bindningen). Drar man mindre skostorlekar tror jag läppen stör steget mer. Har även vandrat med ett par Alaska med läpp för stövelbindning i 15 år utan problem. Dock skulle jag personligen inte kunna tänka mig att åka skridskor med dessa.

/Benny
 
Re: Avgör storleken?

bennys; sa:
. Dock skulle jag personligen inte kunna tänka mig att åka skridskor med dessa.

VArför? Jag har åkt mycket lite långfärdsskriskor, men är det för att skaftet hindrar skäret, eller vad beror det på?

Efter att ha läst inläggen ovan drar jag slutsatsen att jag skall köpa ett par kängor för att vandra i, vilket jag huvudsakligen gör, sedan kan det vara läpp på dem för att de skall kunna användas de gånger som jag åker långfärdsskrisko eller går på tur.

/johan
 
Alaska som skridskokänga

Hej,

mitt allra första skridskor tillverkade jag själv till mina Alaska. Har man MYCKET starka vrister går det så där att åka i dem, stödet ovan cellgummit är väldigt litet vilket gör det svårt att hitta bra teknik och orka åka en hel dag.

En av mina bästa vänner åker fortfarande i Alaska, men han har utarbetat en specialvariant. Han klipper sönder två femliters färgburkar (plast, som han tvättar noga...) skär till dem konstfärdigt så att han kan vika dem som inläggstöd. Han skär så att har en kant att stå på så inte inläggen glider. Han har väl åkt iallafall 8 mil på en dag på det här sättet. Det är inte bekvämt att gå med inläggen i, men skridskoåkningen funkar bra. Han är en stark och van åkare.

Med vandringskängor menas nog oftast här i forumet kängor av den tyska varianten, typ Meindl och liknande. Själv åker jag i Meindlskor och trivs utmärkt med det.

Staffan
 
Re: Re: Avgör storleken?

humbug; sa:
VArför? Jag har åkt mycket lite långfärdsskriskor, men är det för att skaftet hindrar skäret, eller vad beror det på?

/johan
Som Staffan skrev så krävs det starka vrister/bra åkteknik för att finna skridskoåkningen njutbar med en känga av typ Alaska. Detta blir speciellt märkbart då isarna är skravliga och knaggliga. Själv drar jag åt mina kängor lite extra runt vristen under dessa förhållande. Är isarna jämna så har jag lite lösare spänt runt vristerna och då vi kommit lite längre in i säsongen när tekniken och styrkan i vristerna uppnåtts. Detta är som sagt min högst personliga uppfattning och de åkare som med fin teknik sveper fram över isarna i Lundhags vandrarkängor har all min respekt!

/Benny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.