Kängor med Gortex membran

Hej,

Jag har införskaffat nya kängor med flerskikts Gortexmembran, ytre skalet är skinn/läder.

Tidigare har jag vaxat kängorna inför blöta isar men hur gör man med en känga som har Gortexmembran ? Kommer funktionen att försämras av ett ev. vaxskydd ?

Om jag inte vaxar så kommer det snabbt bli blött i kängan förmodar jag.

Någon med erfarenheter från Gortexkängor ?

//Bertil

PS/ Ingen info från leverantören//DS
 
Tja,
goretexkängor ska inte behöva vaxas. Problemet med goretexkängor är snarare fukten inifrån. Om du vaxar på fel sätt kan du ytterligare försämra kängas andningsförmåga.

Henrik
 
Fundering!

Jag undrar bara hur mkt diffusion det är i en läderkänga? Gore-tex membranet är väl där för att göra skon vattentät? En vanlig läderkänga utan ngt membran är ju tät, hur kan den "andas" bara för att man trycker in ett gore-tex membran? Eftersom skon är tät så blir det ju lätt fukt inne i kängan genom svett, detta löses genom att man bytar strumpor en gång om dagen. Bara mina små funderingar.....
vänligen
Micke i kina
 
Re: Fundering!

mikmik; sa:
Jag undrar bara hur mkt diffusion det är i en läderkänga? Gore-tex membranet är väl där för att göra skon vattentät? En vanlig läderkänga utan ngt membran är ju tät, hur kan den "andas" bara för att man trycker in ett gore-tex membran?

Micke i kina

Skinn/läder är i högsta grad otätt, ställ dig i badkaret med ett par läderkänger så får du se..
 
sant så sant....

jag var nog lite otydlig, vad jag menade var att om man svettas om fötterna i en läderkänga så diffunderar inte svetten ut, ok att en del tränger igenom lädret men man är ju ändå grymt våt om fötterna. Jag förstår inte hur den kan göra det om man trycker in ett gore-tex membran.....Jag kanske har helt fel men detta är bara vad jag tror....
häpp
Mickekines
 
Re: sant så sant....

mikmik; sa:
jag var nog lite otydlig, vad jag menade var att om man svettas om fötterna i en läderkänga så diffunderar inte svetten ut, ok att en del tränger igenom lädret men man är ju ändå grymt våt om fötterna. Mickekines

Jag förstår vad du menar. Vi har väl i tidigare trådar i oändlighet dividerat om hur bra/dåligt de här membranen fungerar. Mina personliga erfarenheter är att den största fördelen med membran är att skon blir tät mot väta utifrån, svetten innifrån blir till mesta del kvar inne i dojjan, det skall till rätt bra förhållanden för att membranet skall få ut ångan.. Membranskorna funkar rätt bra tycker jag men man skall inte ha övertilltro till dem.

patricintekines
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.