Vanliga kängor och långfärdsskridsko

Hur är det egentligen? Är man dum om man köper en skena som passar på mina vanliga kängor? Påverkas åkkänslan? Skall det vara skridskokängor?

Jag har aldrig åkt långfärdsskridskor förut men bor numera intill havet och är sugen på att prova på.

Lars
 
Jag köpte nyligen ett par Skryllemarks längfärdskridskor med en bygel och ordentlig fästrem som gör det möjligt att åka med sina vandrarkängor. Vandrarkängor är toppen att ta sig till isarna med! Det som är viktigt att tänka på är att kängorna bör vara stabila, annars blir det lätt jobbigt (vingligt och tröttande).
 
hoppkängor

Lite hipp som happ hängde jag med ut på en tur med lånade skridskor och mina vanliga vardagskängor. (Modell tyska arméläderkängor. Säljs under namnet springerstiefel i vissa butiker.)

Det var lite vingligt eftersom de saknar den stadga och styrsel som riktiga kängor har, men det var fullt ok för en halvdagstur.

Markus
 
Det här är en av de absolut vanligaste frågorna på forumet, titta på gamla inlägg.
Väldigt svårt att uttala sig just ditt fall när du inte berättar vilken vandringskänga du har, om du har någon tidigare erfarenhet av skridskoåkning etc.
Generellt kan dock sägas att min erfarenhet är att det går att åka långfärdsskridskor med i princip vilken typ av sko och skridsko om helst. Jag har sett eller hört om folk som åker med slalompjäxor, telemarkspjäxor, vandringskängor av alla slag, ländåkningspjäxor (t ex SNS, NNN, 75 mm NN), gummistövlar(!) och skor för hastighetsåkning, allt detta på träskridskor, aluminiumskridskor och hastighetsskridskoskenor med en uppsjö av olika bindningstyper.
Vad som är bäst beror på vad man vill ha ut av skridskoåkningen, visst är det skillnad mellan olika alternativ, ibland marginell, ibland större.
Att åka med en hyfsat stabil vandringskänga på t ex Almgrens Multiskate, Skyllermarks Birka eller en moddad vanlig skridsko funkar säkert lika bra som att åka med "riktiga" skridskopjäxor. I alla fall om du bara har tänkt att ta en sväng på Ljungskileviken och inte har som mål att köra Stockholm-Örebro under 8 timmar.
 
Vandringskängor

Jag har åkt i Lundhags militär fler år i Västerbotten - det gick rätt bra eftersom det alltid är kallt där när isarna lagt sig å kylan gör lädret styvt.

När jag flyttade söderöver å hamnade på is i plusgrader blev det en helt annan, vinglig, femma å jag gick å köpte nya skridskokängor som fungerar perfekt.

Om du gillar skridskor - satsa på ett par bra kängor tycker jag!
;-)
Lotta
 
Lundhags Professional tillräckligt stabila

Använder själv ett par Lundhags Professional och Skyllermarks Birka (modellen med bygel) och det funkar alldeles utmärkt. Sålänge de inte är felbalanserade så är dessa kängor mer än tillräckligt styva och stabila.
 
Kängan A och O

Har mångårig erfarenhet från att försöka lära folk åka skridsko. Det helt avgörande för misslyckanden har varit dåliga skor. Dom har kunnat vara dåliga på olika sätt och beroende på just den aktuella personens förutsättningar. Någon kan åka heldagsturer i ett par gamla längdåkningspjäxor medan andra behöver telispjäxor och kan klara det hela bra med dem, men inte med några vekare skor. Till de senare hör jag själv. Det är viktigt att foten inte kan glida hit och dit i pjäxan. Hade en gång ett par nya, helt stela Lundhags armépjäxor, som var helt omöjliga att åka i, troligen för att foten gled i sidled, trots att dom satt åt bra kring vristen. Det är ju ingen damläst precis. Jag har också sett folk åka i gummistövlar, men jag tror inte att vem som helst kan det för det. Slutsatsen är att pjäxan är det viktigaste för ett lyckat resultat. Hitta först ett par bra skor, testa gärna att åka med dem på lånade skridskor innan du köper skridskor som passar till pjäxan.
Har sett envisa människor som hellre gett upp hela skridskoåkandet än att erkänna att skorna inte är bra eller inte passar.
\C
 
Det fungerar

Hej!
Har själv ett par skyllermark med och som "pjäxor" använder jag mina vanliga Meindel Island Pro och det fungerar rätt OK. Skorna är stabila så det är inga problem men skulle jag åka ännu mer under en säsong skulle jag köpa ett löshälsystem i stället. Det blir en helt annan känsla och mycket smidigare än med tunga vandringsskor.

/Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mattanb Skridskor till vanliga kängor.. Långfärdskridsko 2
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
curt Dubba NN BC kängor Långfärdskridsko 9
Da9el Bindningar för kängor Långfärdskridsko 3
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
matsitunhem Mjuka kängor till nybörjare? Långfärdskridsko 2
Retrovirus HJÄLP! Skridskon passar inte mina kängor! Långfärdskridsko 10
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
Bertil Kängor med Gortex membran Långfärdskridsko 6
Prunus padus Vård av kängor Långfärdskridsko 5
Luffarn Skridskor för kängor? Långfärdskridsko 7
humbug Kängor Långfärdskridsko 7
Linkan Bindningar till kängor? Långfärdskridsko 1
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke Långfärdskridsko 8
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...