Var vandra 4 dagar v 24?

Det behövs nog lite mer preciserat vad du tänkt dig nivå på deltagare m.m...innan man kan ge ett vettigt tips..

Thomas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hmmm...
4 dagar är en kort tid... Går du med på 4 nätter på fjället däremot, så vet jag absolut var du får ut mest fjäll per tidsenhet.
Om du läser min vandringsbeskrivning nedan så får du en idé om området: Abisko!

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm

Och här kommer ett turförslag omfattande 4 nätter på fjället.

1) Ta tåget till Katterjåkk (framme ca 18.00) och vandra södetrut till ngn av de fina tältplatserna vis sydöstra Katterjaure.
2) Fortsätt enligt färdbeskrivningen ovan, först in i Hoiganvagge och sedan upp till sjön 1050. Bra tältplats.
3) Fortsätt följa färdbeskrivningen ner i Gorsavagge och sedan västerut, längre in i vaggen. "Klättra" upp för branten och leta upp någon underbar tältplats i Guoblavagge.
4) Passera Låktatjåkkastugan och ät lunch där. Fortsätt sedan österut längs någon led eller på fri fot och tälta i närheten av Njulla.
5) Vandra ner till Abisko och ta tåget som går ca 12.00.

Jag tror inte att det finns något annat ställe i Sverige där man får ut så mycket fjäll på så kort tid. Bra va?

HåkanF

PS Fast det är klart... Du missar ju Trollsjön...

Fast... vecka 24? Låktatjåkka är nog inte öppet än och det är nog bäst att ta reda på snösituationen...

HåkanF

Hej!
Ska vandra ensam och går helst oledat, nybörjare på sommarfjället men van att vara ute och i hyfsad kondition.
Frågan var medvetet luddig för att kanske få uppslag som jag inte alls tänkt på. =)

Läste i en annan tråd att det är relativt lite snö kring Keb, Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi och sen tillbaka borde väl funka?
Eller Nikkaluokta - Abisko?

Håkans förslag var onekligen intressant och jag kan som mest "få loss" 5 nätter så tiden finns, fast det gör nog snön också...?

Hur brukar snöläget vara Kvikkjokk - Saltoluokta? Nikkaluokta - Vakktoavare?
Fast det går väl ingen buss till Ritsem den här tiden på året?

ripnils; sa:
Håkans förslag var onekligen intressant och jag kan som mest "få loss" 5 nätter så tiden finns, fast det gör nog snön också...?
Om det är som du påstår att det är lite snö i Kebnekaiseområdet, så kan man nog räkna med lite snö även i Abisko. Abiskoområdet är känt för att vara snöfattigt eftersom det ligger i nederbördsskugga.
Här har du webkameror vid Abisko turiststation:

http://www.abisko.nu/webbkamera/webbkamera.asp

HåkanF

Idag kom det ett paket från Lantmäteriet, bla BD6 tryckt på pretex så nu har jag "torrekat".
Fjällstationen i Abisko öppnar på fredag så jag ska kolla upp snöläget under helgen (och även på Ammarfjället som är plan B).
Mao lutar det åt Håkans turförslag.

Bara inte jobbet ställer till det, har just blivit av med en fridag nästa vecka och risken finns att det blir en till...

Har helt glömt den här tråden...

Tack för alla tips, tyvärr bidde det ingenting alls vecka 24, men speciellt Majjens Abiskorutt var intressant och jag siktar på att fixa den. "Nångång". =)

Återigen, tack för tipsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips