Var serva en gammal haspelrulle (Cardinal 3)?

Ja, nu skall jag återuppta fiskeflugan igen.

Min gamla Cardinal 3 (aahh, vilken underbar liten rulle) behöver en ordentlig genomgång.

Rullen köptes 1979-80 har jag för mig och förr smorde och donade jag själv. Men den har inte använts på tio år och jag vill att ett ”proffs” tittar på den.

Vem kan fixa det? Helst i Malmöregionen.

Jag vet, först skall jag fråga Svängsta men det är helg och jag vill ha lite alternativ innan jag ringer dem...
 
ABU service
376 81 Svängsta

140:- plus moms och postförskott.

1-2 dagar

Servicekillen vart glad över min gamla fina rulle :)
 
Trust me I'm a Doctor...

...Sjöng GBH en gång i tiden.

Ja,varför försvann "Rulldoktorn" från tillverkarna som brukade åka ut till butikerna och under nån dag gjorde en gratis översyn,eller tog en liten peng för delar som behövde bytas.Kom tillbaka...


peter
 
Precis, inte lönt att lämna in till butik, fördröjer bara servicen.

Koolt att du drar fram en gammal trotjänare, såna görs verkligen inte längre. Någon som tror att ABUs rullar från 90-talet kommer att finnas kvar i livet om ytterligare 15 år? Nä.

Använder själv en Cardinal 33:a och (tror jag) en 3:a (eller var det en 5:a?) på långspöt, och har ett par andra gamlingar med som reservrulle på vissa turer. Morsfarsan fick mycket mer fisk på sin tid (70-80-talen), så de moderna grejerna verkar ju inte hjälpa!
 
Jo, jag gillar att sköta om mina saker (oftast) samtidigt som jag gillar nya ”tekniska” prylar.

Problemet är att det ofta inte lönar sig att serva många saker, blir billigare att köpa nytt. Men det kan ändå finnas skäl att laga gammalt, för moralen och ”känslans” skull.

Jag tänker skicka min första rulle också, en Cardinal 60 från ...öhh... 1978(?). Den är faktiskt i bättre skick än Cardinal 3 vilket beror på att den inte kördes lika hårt de sista åren (1985-90). Packningarna i 3:ans broms hade slitits ut av hård användning och (får jag erkänna) underlåtelse att byta ut dem i tid...

Jag har börjat gå igenom mina fiskeprylar och rensa för att skapa ”baskit”. Ett långspö på fem meter med några tackel, ett flugspö för havsöring och abborre samt ett haspel för gädda/kustmete och ett för abborre (jigg och spinnare).

Och förstås ett 12' matchmetespö för nostalgins skull, jag byggde det själv när jag var sexton och många sutare och braxnar har hamnat i keepnetet med hjälp av det...

På tal om gamla saker, jag använder fortfarande mina vadarbyxor från 1980 (Viking i PVC) och det finns inte ett hål i dem trots att de använts varje år sedan inköp. Inte lika flitigt de senaste 10-12 åren, men de borde rimligtvis ha gått sönder för länge sedan av att vada fram bland vass och annat.

Känns skönt att inte behöva köpa en massa bra att ha saker, jag har fortfarande spöhållare och sådant som kommer till god användning, inte minst nu när 4- och 6-åringen börjat fiska. Tryggt att kunna lägga spöt i en hållare när något skall fixas.
 
Man lär väl se ut som ett fån bland alla neoprenevadare när jag skall prova (för första gången) att fiska näbbgädda vid Barsebäck kommande vår. :)
 
Fiskesugen you bet.

Det trista är att sedan två år bor vi femton minuters promenad från Lödde å och jag tycker fisket suger...

Ibland blir jag sittande tyst och tänker på Bäveån utanför Uddevalla, jag önskar den miljön fanns här i stället. :(
 
men sluta nu!!!!!
jag är så spösvingar sugen att jag har svårt att inte kissa på mig.
Hittade för övrigt ett glasfiberspö med tillhörande cardinal 33 på vinden i vårt nyinköpta hus.
Snacka skattkammare på vinden.:)


tommy
 
Glasfiberspöna var king. Fiskade till för 10 år sen med uteslutande sådana. Helst de tidiga i massiv glasfiber...

Farsan visade sitt "gamla" spö. Det är exakt samma (glasfiber-)modell som han använder idag, med skillnaden att det gamla spöet nötts ut (=blivit mjukt och svajjigt) av all användning. Vad är oddsen att man nöter ut ett spö idag?

Fiskesuget kan väl enklast botas genom att man går ut och kastar! Det finns ju varken snö eller is så långt ögat kan nå!!!!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...