Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter?

Köpte nyss ett tält från usa där man använder vandringsstavarna för att sätta upp det, lite som ett ryggåstält, men av någon anledning eller ren dumhet så lade jag inte till några lösa stänger som behövs då man inte har med sig stavar, t.ex. vid cykelturer.

Originalstängerna är Easton aluminium 1/2 tum (12,4 mm), 127 cm som viks till 41 cm och väger 122 gram. Går det att hitta något sådant här någonstans, någon webshop i Europa?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack! Har skrivit och frågat dem. Hoppas de har något motsvarande, helst inte alltför många gram tyngre. Jag har hittat flera ställen som säljer tunnare böjbara stänger, som används till tunneltält och liknande, men ingenting med så pass stor diameter.

Hittade just extrastänger till Hilleberg Altai också, 13 mm och 135 cm långa, så jag kan kapa ner dem. Hoppas de har en bra ihopfälld längd. Tyngre och nästan dubbelt så dyrt som de amerikanska stängerna, men det är väl bara att sucka.

Senast ändrad:
Verkar helt kört att hitta något passande någonstans i Europa överhuvudtaget... Inte en enda av de jag frågat runt om i olika länder har någon sådan här dimension. Easton svarade god dag yxskaft när jag frågade efter ställen i Europa som har stänger från dem, och hänvisade till en firma i USA. Hillebergs 13 mm:s stång har alldeles för långa sektioner.

11 mm:s stänger går dock att hitta, de är inte lika styva som original, men de funkar nog hyggligt. Jag ska ändå antagligen bara ha dem när jag turar med cykel, och kan inte tänka mig att jag då kommer vara på ställen med så hård vind att det blir problem.

Kanske kostar några hundringar men plåtslagare? ta tunt alurör i rätt längd o diameter , kapa upp och sätt i smalare rör i ändarna så du kan sätta ihop delarna. sen hittar du nån gummiplupp till ytterändarna.

Bra ide, sådana rör hade jag faktiskt kunnat fixa själv, men det blir onödigt tungt och ändå mycket svagare än riktiga tältstänger. Jag har faktiskt inte tänkt på att jag skulle kunna göra något temporärt om jag behöver dem innan jag skaffat riktiga stänger - bättre än att spänna fast vandringsstavar på pakethållaren iallafall. Och jag är ju inte lika brydd om vikten för packningen på en cykel som för vandring. Fast det suger hårt att jag inte tänkte på att jag faktiskt skulle behövt de där originalstängerna - vet att jag ägnade dem en sekunds uppmärksamhet, men fattar inte varför jag inte köpte med dem. Var nog helt inriktad på fjällturer. 122 gram styck vägde de kompletta, som sagt.

Riktiga tältstänger är mycket tunnväggiga och i en aluminiumkvalitet som är nästan lika stark som härdat stål. 0,66 mm väggtjocklek har de där originalstängerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips