var göra av tom engångs-gasbehållare?

Hej!
Jag undrar var man ska göra av sin toma engångs-gasbehållare på ofarligt och miljövänligt sätt?
När man kört till gasen är slut, kan man lägga den i metalåtervinning eller? På Primus behålalre står det något i stil med "gör av med tom behållare på ett säkert sätt" men vad innebär det egentligen?

Kan man lämna den till metalåtervinning när köket inte brinner längre?

Jag vill itne själv punktera flaskan?

/Patrik, som inte hittade svaret med sökfunktionerna för forumet
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har tidigare lämnat tillbaka de tomma behållarna där jag köper nya. Lite som att lämna tillbaka pantglasen. :)

Nu kör jag med annat bränsle delvis för att komma ifrån engångsförpackningarna.
 
lämn där du köper ny!

Jag fick också svaret att lämna på inköpsstället från primus så jag gör så.
Ska fundera på ett bensinkök när ekonomin återhämtat sig.

/Patrik
 

il C

Avslutat
det finns inköpsställen som INTE tar emot gamla behållare.
Jag går till en bensinstation i närheten av min bostad;
där finns nyckel till en miljöstation inrättad för exakt detta
ändamål.

il C.
 
pehac@mai.liu.se; sa:
det finns inköpsställen som INTE tar emot gamla behållare.

Jag tycker det är dåligt av en friluftsaffär (givet att det rör sig om en sådan) ifall man inte tar sitt ansvar för miljön ens på det enkla sättet. Jag hade av princip inte köpt en pryl till därifrån.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
tango; sa:
Hej!
Jag undrar var man ska göra av sin toma engångs-gasbehållare på ofarligt och miljövänligt sätt?
När man kört till gasen är slut, kan man lägga den i metalåtervinning eller? På Primus behålalre står det något i stil med "gör av med tom behållare på ett säkert sätt" men vad innebär det egentligen?

Kan man lämna den till metalåtervinning när köket inte brinner längre?

Jag vill itne själv punktera flaskan?

/Patrik, som inte hittade svaret med sökfunktionerna för forumet
Varför vill du inte punktera flaskan? När behållaren är riktigt slut brukar jag kila fast den upp och ner, rigga en liten vass sten och släppa en stor sten ovanpå. Ett litet POFF blir resultatet. Sen plattas behållaren till och tar väldigt lite utrymme i packningen. Hemmavid slänger jag den i vår metallåtervinning.
 
Nej, det finns inga återfyllningsbara gasflaskor som passar de vanliga lättviktsköken.

Tycker faktiskt att det här är ett överdrivet problem, är ni lika bekymrade över engångskonservburkar med krossade tomater?
 
caar7629; sa:
Nej, det finns inga återfyllningsbara gasflaskor som passar de vanliga lättviktsköken.

Tycker faktiskt att det här är ett överdrivet problem, är ni lika bekymrade över engångskonservburkar med krossade tomater?

Det problemet löses lätt genom att köpa pappkartonger med krossade tomater.
 

raderad04

Avslutat
Man borde få köpa gas i pappkartonger? Dessa gråa flaskor som låg i ryggan, som alltid hade en skvätt kvar och samlades i skåpen hemma var en orsak till att jag återgick till bensin efter att ha använt gas av ren lättja.
När gasbehållaren är helt tom kan man sticka hål i dom och platta till dom men det är bökigt och alla tycker inte det är riskfritt.
Tänk om man tror att behållaren är tom och dänger på en stor jävla sten med gas och tryck i flaskan?
Nej, när bensinen är slut då ser jag det i flaskan å så är det bara att tanka.
Bensin 4ever // RJ
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.