var finns snøn?

Vet någon var det finns tillräckligt med snø før en tur i slutetr av maj.(med tanke på dagens snødjup) Det verkar vara en lång vandring från Nikka till Kebnefjällen innan man kan sätta på sig skidorna. Jag var där førra året i børjan av maj och då var det rent i dalbottnarna. Jag letar efter någon plats där man slipper gå mer en 20 km innan man kan få på sig skidorna. Jotunheimen? Sarek?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Snö i Norge?

Jag har planerat att "fira" 17 mai (det blir ju inte detsamma när man inte är norsk) på Hardangerjøkulen till helgen, där är det ju snö ivartfall. Men jag tror att det blir genomslag på eftermiddan. Detta gäller nog hela syd-Norge, men snö finns i alla fall och bära behöver man inte. De ivrigaste kan fortfarande åka skidor i Nordmarka norr om Oslo...

Blir det någon tur på dig?

hilsen Britta

Skidtur i maj/juni Signaldalen?

Tack før tipsen men jag kan inte hitta "Signaldalen", heter den det på norska? Har den ett samiskt namn på fjällkartan?) Funderar annars att gå med skidor på ryggen från Nikkaluokta till foten av Cievracokka (fjället närmast Nikka.) och därifrpån med skidor till Tarfala- Koppervagge - Kaskasavagge. Där borde det vara snø eller?
Eller en tur till Sulitjelmafjällen vid riksgränsen øster om Bodø.
En tur till Hardangerjøkulen kan ju vara ett smidigt allternativ. Hur är det att gå där jämført med vanliga mer kuperade fjällstrøk? Jag bor i Oslo så jag tog en tur i "Nordmarka" førra veckan, fint, men fjällen lockar mer! Otroliga skidmøjligheter i Oslo. Flytta hit!

Signaldalen

Signaldalen ligger ca 25km nordväst om treriksröset. Ta bussen från Narvik byt i Nordkjosbotn (osäker på stavningen) hoppa av i korsningen där det står Signaldalen 20km, sen är det bara att vifta med tummen ( vi fick lift med första bilen). Enklast är att köra bil in till parkeringen där vägen slutar men då blir det svårt att sluta turen på en annan plats.
På vägen in i dalen passeras Ottertind som är ett ortoligt läckert fjäll påminner om Matterhorn till formen, dock något lägre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips