Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse?

Jotunheimen i Norge. Parkera vid Gjendesheim och ta båten till Gjendebu. Vandra tillbaka över Memurubu och Besseggen. Visserligen bara två dagar men går att komplettera med valfri dagstur. Finns ett överflöd av sådana i Jotunheimen. Finn Lofenes guidebok rekommenderas.

Åk till Saltoluokta. Gå en tredagarstur in i Sarek och tillbaka.
 
Då din bekanta kommer från Österrike, är det verkligen fjällnatur som är speciellt och storlaget för någon med Alperna inpå stugknuten? Vad de däremot inte har i Österrike är kust och skärgårdslandskap varför Bohusleden eller Sotenleden kan vara ett alternativ kanske ihop med en utflykt till ex Koster? Även vårt skogs- och sjölandskap kan vara en speciell upplevelse, i så fall kan jag rekommnedera Utvandrarleden i Småland.
Gotland med sin natur och historia är även speciellt och vackert, men då blir det lämpligare med cykling än vandring.
 
En sån kort är ju Soteleden rätt fin.Dra från Kungshamn mot Hunnebostrand sen mot Bovallstrand där man kan slucamping vid hamnen.Liten pub,pizza,butik och är det säsong kan man duscha i gästhamnen.
 
Jag håller med dig!

Och mot alperna är även de svenska fjällen inte så verkligen imponerande.

Hmmn...här håller jag inte med om. Är ju själv född och uppvuxen i Österrike i det så kallade Niederösterreich (Voralpenland). Min kompis kommer från samma område. Jag är mycket mer imponerat av fjällen än dessa många alptoppar som inte alls framkallar samma sug att vandra inom mig. I Österrike är det noll vildmarkskänsla, kanske är det därför.

Mvh Veni
 
Då din bekanta kommer från Österrike, är det verkligen fjällnatur som är speciellt och storlaget för någon med Alperna inpå stugknuten? Vad de däremot inte har i Österrike är kust och skärgårdslandskap varför Bohusleden eller Sotenleden kan vara ett alternativ kanske ihop med en utflykt till ex Koster? Även vårt skogs- och sjölandskap kan vara en speciell upplevelse, i så fall kan jag rekommnedera Utvandrarleden i Småland.
Gotland med sin natur och historia är även speciellt och vackert, men då blir det lämpligare med cykling än vandring.

Visst är det vackert i skärgården men jag själv är ingen havsmänniska och det slår inte fjällen på långa vägar. Sotenleden har jag faktiskt vandrat och den är vacker men jag vill visa något mer spektakulärt. Koster är fint och värt ett besök till, vi får se.

Annars tycker jag att Marithas förslag att ta tåg till Finnse är väldigt bra. Från GBG tar det 9 timmar med tåg och man kliver av på fjället. Jag kollade lite på kartan och vid den föreslagna turen kommer man att se även en fjord.
Tack allihopa för förslagen, kanske hon inte ens vill vandra och det är mera jag som vill...
Mvh Veni
 
Visst är det vackert i skärgården men jag själv är ingen havsmänniska och det slår inte fjällen på långa vägar. Sotenleden har jag faktiskt vandrat och den är vacker men jag vill visa något mer spektakulärt. Koster är fint och värt ett besök till, vi får se.

Annars tycker jag att Marithas förslag att ta tåg till Finnse är väldigt bra. Från GBG tar det 9 timmar med tåg och man kliver av på fjället. Jag kollade lite på kartan och vid den föreslagna turen kommer man att se även en fjord.
Tack allihopa för förslagen, kanske hon inte ens vill vandra och det är mera jag som vill...
Mvh Veni

Man kan också ta tåget norrut till Åndalsnes och gå Romsdalseggen. Från Åndalsnes kan man klämma in en busstur till Geirangerfjorden (via Trollstigen). Ingen vildmark men extremt spektakulärt.
 
Ytterligare ett tips är att ta tåget från Göteborg till Otta i Norge och därefter buss till Spranget för en vandring Rondane runt vilket är en lämplig 3 dagars tur.
 
Hmmn...här håller jag inte med om. Är ju själv född och uppvuxen i Österrike i det så kallade Niederösterreich (Voralpenland). Min kompis kommer från samma område. Jag är mycket mer imponerat av fjällen än dessa många alptoppar som inte alls framkallar samma sug att vandra inom mig. I Österrike är det noll vildmarkskänsla, kanske är det därför.

Mvh Veni

+ 1

Jag föredrar den nordiska fjällkedjan framför Himalaya.
 
+ 1

Jag föredrar den nordiska fjällkedjan framför Himalaya.

Själv gillar jag både svenska/norska fjällen och Alperna, men av olika orsaker. I Alperna bor man typiskt på hotell i en liten alpby och gör dagsturer. På kvällen blir det middag och öl på en trevlig resturang. Man kan typiskt komma högt upp bland bergen då det finns liftar och vyerna är ofta spektakulära. Svenska fjällen har en känsla av vildmark som man inte kan få i Alperna. I den typiska fjällvandringen bor man i stugor utan kranvatten och el, alternativt i tält. Man är mer utsatt för väder och vind, något som bara bidrar till vildmarkskänslan.
 
Hej! Blir det någon tur?

Hej,
Det blev ingen vandring. Kompisen ville se mera av GBG och omgivningen. Vi gjorde dagsturer med kortare vandringar eller promenader till några välkända platser längs Bohuslän.
Men tack för alla tips, en och annan kommer säkert till användning en annan gång.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.