Var börjar man?

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp eller rådgivning. Jag och några kompisar har länge snackat om att nästa gång det är dags för fjällen bege oss till Norge, alperna eller liknande område där det finns gott om glaciärer för att bege oss ut på dessa. Dock är det ju inte bara att glad i hågen traska ut på vilken glaciär som helst, eftersom det kan gå lite illa då. Jag undrar därför:

1. Vilken utrustning behöver man? Vad behövs mer än stegjärn, isyxa, sele, rep, isskruvar, snöankare?

2. Vilka kunskaper behöver man? Alltså hur långt vågar man gå utan att ha gått en kurs eller måste man ha gått en kurs för att enligt er få beträda en glaciär? Vilka kurser är då att rekommendera? Jag har inte hittat något på STF (dessutom var det blandade erfarenheter av dem läste jag här), men har någon erfarenhet av http://www.bre.no eller http://www.naturopplevingar.no?

3. Vad för litteratur finns det i ämnet mer än "Glacier travel and cravess rescue" och "Breboka"?

Det bör även tilläggas att jag har väldigt mycket teoretiska kunskaper om glaciärer (nästan för mycket så jag kan kanske ge lite akademiskt dravel som svar om någon undrar något :) ) men saknar det mesta vad gäller praktisk kunskap i just sprickräddning. (Har bott på Svalbard i 1½ år där det är helt normalt att köra skoter och skidor på glaciärer, dock är replag eller några specialla säkerhetsrutiner väldigt ovanliga. Skall väl sägas att de flesta glaciärer har få sprickor men det är en viss skillnad på hur det är "nere på fastlandet")

/Martin
 
Träna hemma kan man ju göra.

När någon faller så går det jävligt fort. Träna hemma innan på att snabbt kasta er ner och hålla er fast. Är man inte snabb kan det gå illa. Har man väl börjat glida är det otrologt svårt att få stopp. Träna i en brant slalombacke. (Utan stegjärn, fastnar dessa bryter man fötterna.)

I sommras åkte vi 50-100 m på en glaciär i Frankrike. Efter det åket var vi jädrigt snabba på att skrika "Fall, fall, fall" om vi föll och dom som inte föll var också snabba på att kasta sig ner och hålla fast. Längre ner fanns en spricka. Samma dag ramlade det ner några i den och dog ihjäl. Dom hade Guide...

Kamraträddning kan också vara bra att träna.

En bra bok som ibland finns på bibblan är denna:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1084
 
Glaciärkurs

Tjena,
Jag gickför ett par år sedan STF:s Galciärkurs
som jag enbart har positiva erfarenheter från.
Vi var var enbart 3 deltagare samt guide och
det blev mycket träning på de olika momenten man
kan behöva kunna. (Perfekta förutsättningar oxå,
då hösten/vinterns första decimeter nysnö hade
lagt sig). Jag kan varmt rekommendera denna
kurs. I replag med mindre än 4 deltagare skulle
jag se det som mycket dumt att inte ha praktisk erfarenhet av kamraträddning då det kan vara
mycket tungt (och farligt) att dra upp en skadad kamrat utan kunskaper.
Om ni ändå inte vill gå någon kurs så läs och
öva kamraträddning både hemma och vid foten av
glaciären. Det är ganska ansträngande att bygga
standplats och spel med 50 kilo framåtdrag i
selen på is. Jag går inte in på andra aspekter
som navigering i tät dimma på glaciär och annat
spännande som kan inträffa.

Hur som helst så se till att ha kul...
 
Tack för svaren!

Har ni tips på hur man lättast tränar på kamraträddning utan tillgång till en glaciär inpå knuten så att man är förberedd inför träning på riktig blåsis? Glaciärtillgången har varit ganska skral i göteborgstrakten de senaste 10000 åren. Och samma sak med tekniken att själv klättra uppför repet med "prusiks" eller hur det nu stavas? Bara slänga repet över en trädgren och klättra?

/Martin
 
Ja.

Visst. Det är bara att öva klättring hängande på rep. Använd prusik knutar eller acenders, Petzl har en liten grunka som heter "Tibloc" som är alldeles utmärkt. Träna på teknik och att anpassa längden på slingorna från selen/fötterna. Det går bra att träna på en gräsmatta som vid denna tid på året har ungefär samma konsistens som packad snö. Personen som simulerar "fall i spricka" får helt enkelt stå och dra hårt i repet medan kameraterna kör "escaping the system", dvs avlasta och förankra.

Jag kanske har en för slapp inställning, men jag tycker att man helt klart ska ut på glaciärer osv även utan månårig erfarenhet och kurser. Självklart med en stor portion gott omdömme. Med 3-5 pers i ett replag och ca 15 m mellan sig tycker jag inte att man direkt leker med döden... Försiktighet, eftertanke och teoretiska kunskaper. Erfarenheten kommer med tiden. Träna på plats.

Prata med folk vid glaciären om dess skick och agera efter detta.

Lycka till

/föhl
 
Stegjärnsteknik & self belay!

Hej, nu kastar jag mig hejdlöst in i debatten...

Någonting man bara MÅSTE behärska är fransk stegjärnsteknik ("flatfotsteknik"). Detta är grunden för att över huvud taget förflytta sig på glaciär som inte är helt horisontell. Denna är precis motsatsen till vad man spontant skulle vilja göra (sätta i kanten på pjäxan, som på en snösluttning) och kan framförallt vid brant gång nedför upplevas som ganska läskig varför man bäst lär sig den av en guide. Att inte ramla (= god stegjärnsteknik + korrekt self-belay med yxan) är ju så att säga bättre än att ramla och försöka hejda fallet...

Bara några tankar... en bok som jag kan rekommendera är "Mountaineering - Freedom of the Hills" ISBN 1-84037-001-7. Den tar upp det mesta man behöver veta...

/Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.