Var är Muskelmassan???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Berätta nu fort hur man ska se ut för att få paddla långtur!

Nu är du låg!!!. En sak är klar, du kan inte komma som ett snöre i alla fall. Efter ett tag får du muskler eller har du missat alla biologi och fysiologitimmarna.
Ätar man fet man blir man fet. Tränar man blir man vätränad. Om du vill framstå som atlet är det upp till dig men din kropp avslöjar dig snabbare en du tror.
 
Re: Biffiga killar

Kratim; sa:
Nu vet jag inte hur de ser ut på andra sidan pölen, men de flesta långdistansare (maratonlöpare, cyklister, skidåkare, etc) i resten av världen är ju inga muskelberg direkt. Visst är roddare ganska biffiga, men nu ror de ju inte så våldsamt långt heller, blir inte mycket till äventyr om man måste slå läger och vila upp sig efter varje halvmil...


Jaså???. Så du jämför dessa herrar med några av våra Svenska förmågor??. Lägg ner!.
 
Teorier...

Jag vet inte hur det ligger med just människor som håller på med paddling, själv tränar jag boxning 6-10 pass i veckan och det är ett faktum att det är svårt att bibehålla vikten när man ökar i muskelmassa.

Jag misstänker att äventyrare, paddlare med flera inte vill öka i muskelmassa då detta kan medföra att smidighet m.m minskar. Jag har svårt att se t.ex. att en klättrare skulle ha användning för 120kg muskelmassa? Visst kan ryggsäckar m.m bli tungt, men det krävs inte en bodybuilders fysik för detta.

Sedan är det skillnad på olika typer av träning. När man tränar specifikt för att få volym och "mycket" muskler tränar/lyfter man ju ofta på gränsen av vad man klarar av fast med väldigt få repetitioner, medans uthålligheten och smidigheten kommer om man tränar med mindre vikt och fler repetitioner.

Kontentan av vad jag vill få sagt är att man inte ska dra alla idrott/äventyrsutövare över samma kamm, man blir som man tränar helt enkelt, maratonlöpare, cyklister, vandrare, paddlare lägger oftast inte på sig en massa vikt i form av muskler, dessa har oftast inte ett uns fett på kroppen men oxå en väldigt "senig" muskeluppbyggnad. Kortdistanslöpare, tyngdlyftare m.m blir "biffiga" och har oftast lite fett kvar oxå... Jag säger inte att det alltid är så här som jag beskriver, men det är ett faktum att man försöker göra kroppen optimerad till vad den ska uträtta.
 

Guest

Gäst
Anatomi och Fysiologi

Att ha en kropp är ju förutsättningen för att kunna bedriva idrotts- eller frissportaktivitet om detta kan vi vara eniga. Vad gäller muskelmassa eller inte så är ju detta väldigt individbaserat. Vad beträffar förekomsten av "ÖVERVIKT" så speglar den hela vårt land. Detta avspeglas också i kajak- och äventyrskretsar. Alla har dessutom olika energibehov.

Jag tror på en sund balans mellan träning och vila varför det inte med nödvändighet är så att alla får liknande muskelstruktur av paddling. Vist får man axlar av att paddla. Vilka axlar Hennes åsyftar vet jag inte men de kanske var ännu mindre innan paddlingen kom in i deras liv. Kajakträning och sinnesutryck är annars det som jag uppskattar mest med paddlingen.

//Tor Johansson
 
Re: Berätta nu fort hur man ska se ut för att få paddla långtur!

articat; sa:
Nu är du låg!!!. En sak är klar, du kan inte komma som ett snöre i alla fall.


Hm.
Jag vet en kille som ser ut som ett snöre, den riksbekante Gunde Svan.
Man kan tänka sig att skidåkning och paddling har mycket gemensamt och innan du tror att du kan åka ifrån Gunde så tänk igen.

En som säger sig ha paddlat runt Skandinavien säger du?
En viss Magnus Fisher kanske?
Jag paddlade brevid Magnus under Arctic Sea Kayak Race, norr om Lofoten, i somras och i vågorna med en medelhöjd på 1,5 meter såg han ut som en paddlare i mina ögon.
Men jag kan ju ha fel.

Om du kollar in äventyrare lite närmare så märker du att det finns en sak gemensamt hos dom som lyckas.
Ödmjukhet.
Vi pratar inte Rambo eller deff som Iggy Pop utan ödmjuka killar med respekt för naturen och gedigna kunskaper och erfarenheter.

Jag förslår att du kollar in ett föredrag med Magnus och värderar din uppfattning efteråt.


JL
 
men...

För att kunna lägga på sig muskelmassa måste man
träna explosivt och äta ett överskott av kalorier
varav minst 30% av dom ska bestå av protein.
Paddlar man runt skandinavien och lever på en
diet mest bestående av kolhydrater och fett
uppfyller man inte något av ovanstående. Därav
utseendet på de flesta äventyrare. Nationalitet
spelar knappast någon roll. Jag själv är ganska
hård och ligger runt 95kg på 185cm. Det är ett
resultat av allsidig styrketräning och en kost
med rätt fördelning näringsämnen. Visst tränar
jag lågintensivt tex går med packning men det är
sällan mer än 2-3 timmar träning per gång. Dom
gånger jag varit ute en längre tid och inte haft
möjlighet att äta på ett korrekt sätt för att
undvika muskelnedbrytning samt ansträngt kroppen
under långa perioder har jag tappat mkt muskelmassa.
Dock har jag inte tappat mkt fett pga det eftersom
jag ätit så mkt kolhydrater. Som bekant använder
kroppen främst kolhydrater som bränsle när dom är slut
är det musklerna som ryker och sist fettet. Fettet
är sista reserven kroppen har kvar och under expeditionsliknande förhållanden är kroppen smart
nog att hålla kvar det så länge som möjligt.
Där har du förklaringen till att äventyrare som är ute
långa perioder inte har mycket muskelmassa men
ibland en del underhudsfett.

/Erik
 
Om man ska ut och göra ett långvarigt arbete (läs:paddla runt skandinavien, promenera över sydpolen etc) så är det en stor nackdel att ha en stor muskelmassa då det ökar din ämnesomsättning och du kommer även att få problem med att syresätta alla dessa muskler.

Om du däremot ska göra ett relativr kort arbete där du kan vila, äta och återhämta dig mellan gångerna så kan du dra nytta av en större muskelmassa. (Det är ingen slump att hundrameterslöpare resp maratonlöpare ser ut som de gör.)

Sen att de är feta gör oftast inte så mycket och oftast är det en fördel då der utgör en stor energikälla under väldigt långa turer då man inte kan äta lika mycket som man gör av med.

/Per
 
Fet och glad!!

Att många av oss äventyrare inte ser ut som Rambo har ju på ett tydligt sätt förklarats av tidigare inlägg.

En sak är säker. Inför mina polturer tränade jag hårt, men lågintensivt och länge. Detta innebär att man får muskler men inte av den biffiga sorten.

Väl ute på tur gör kroppen av med oerhört mycket energi. Inte så konstigt kanske då man drar en tung pulka (från början ca 120 kg) från morgon till kväll (9.00-19.00) i polarmiljö (temp. ner till -45).
Om man inte "fetat upp sig" och ser ut som "Helan" innan avfärd är det stor risk att underhudsfettet inte räcker till och att man på detta sätt börjar bryta ner muskelmassa.

Detta innebär att man blir svagare och svagare för att tillslut inte orka med att dra pulkan. (runt 2,5 mil per dag).

Inför sydpolsexpeditionen 1998 vägde jag 93 kilo innan avfärd och ca 75 när jag kom fram. Om jag inte hade ätit upp mig rejält hadde jag troligtvis aldrig klarat det.

En härlig bild som visar hur det kan se ut före och efter en poltur kan ni se på Danskarnas sydpols-sida;
http://www.sydpolen.dk/dk_forside.asp?sprog=DK
En av killarna klarade knappt av att dra sin egen utrustning på slutet, inte helt svårt att förstå vilken!!

P.S. Att man givetvis frossar i god mat när man kommer hem och därmed lätt äter upp sig igen är heller kanske inte så svårt att förstå....

Polhälsningar från Ola Skinnarmo
Lycka till med egna äventyr
 
Nu måste jag dock säga att jag tyckte att Danskarna var lite magra redan innan dom gav sig iväg.. Lite mer HOF och remoladsås hade nog inte skadat.. :)
 
Hallå

FJS90/91; sa:
Nu måste jag dock säga att jag tyckte att Danskarna var lite magra redan innan dom gav sig iväg.. Lite mer HOF och remoladsås hade nog inte skadat.. :)

Otroligt FJS! När jag gick hem i fredags från jobbet hade du lagt in 980 inlägg. Nu är det 1031. Hur kul helg har du haft egentligen? Jag trodde du var i full färd med att röka fisk på gården? Är det något forum du låter bli? Grattis till först över 1000 förresten. Eller skall jag beklaga över bristen på riktigt liv?

;)

Kalle
 
Hjärna går före muskler!

Dumma frågor måste man få ställa men dumma påståenden kan vi vara utan. Att ifrågasätta någon efter utseende bevisar bara okunskap i ämnet. Den viktigaste egenskapen man behöver för extrema förhållanden är ett bra psyke. Därefter är det bra planering, där ingår den fysiska träningen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
markusa Var hyra multisportkajak? Paddling allmänt 6
paddlaren Var! paddlade du Senast Paddling allmänt 33
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
Kris-10:an Vet ngn var jag hitta info om Paddling i Norge?? Paddling allmänt 3
wolfman Kajakuthyrning i Stockholm var är billigast? Paddling allmänt 3
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.